Persberichten regiopolitie Friesland 06-06-2002

Datum nieuwsfeit: 06-06-2002
Bron: Politie Friesland

Korps: Friesland, plaats: Friesland 6-06-2002
Politieberichten 6/6 (07.00 uur t/m 13.00 uur)

Witmarsum: snelheidsovertreding en invordering rijbewijs Woensdags omstreeks 21.15 uur werd een bestuurder van een personenauto gevolgd op de A7 onder Sneek. De bestuurder reed met een snelheid van ongeveer 170 km per uur. Onder Witmarsum werd de bestuurder, een 29-jarige inwoner van Spanbroek, staandegehouden. Er werd tegen de man proces-verbaal opgemaakt en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Heerenveen: aantal vernielingen rond oud en nieuw opgelost Het onderzoek rond de openlijke geweldplegingen en diefstallen in de nacht van oud op nieuw 2001 2002 is afgerond. De volgende aangiftes zijn opgelost:

- vernieling en diefstal complete tuinschutting en tuinmeubilair aan de Leijen

- vernieling complete tuin Leijenhof

- vernieling dak en campingartikelen Leijenhof
- vernieling dakpannen Ganzenweide

- diefstal en vernieling klikos ( vuilcontainers) Lark
- vernieling lantaarnpaal kruising Wielen / Leijen
- vernieling en diefstal autobanden van garage aan Kattebos
- vernieling ruiten woning Wielen

- vernieling politieauto.
Hiervoor zijn 9 verdachten gehoord. Alle jongeren komen uit de buurt Leijen / Wielen. Zeven van de negen zijn minderjarig en twee meerderjarig. Het zwaarste feit was, dat een 20-jarige verdachte een gasfles op een brandstapel had gegooid. Daarbij ontplofte de fles, waarbij brokstukken grote schade aangerichtten aan twee woningen aan de Leijenhof en een woning aan de Ganzenweide. Een brokstuk ging dwars door een dak en kwam op de zolder terecht. In totaal werd negenmaal proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: diefstal auto
In de nacht van woensdag op donderdag is een personenauto gestolen, die geparkeerd stond voor een woning aan de Groningerstraatweg. Het is grijze Opel Kadett, kenteken TL-84-BF. De waarde is onbekend. Een 30-jarige inwoner van Leeuwarden heeft hiervan aangifte gedaan.

Heerenveen: inbraak bedrijfspand
Woensdag tussen 17.15 uur en 18.15 uur is ingebroken in een kantoorpand aan de Trambaan. Uit een kast werden een laptop, een beamer en VVV-bonnen weggenomen. Het schadebedrag is onbekend. Onbekend is hoe men het pand binnenkwam.

Stiens: inbraak kantoorpand
In de nacht van woensdag op donderdag is ingebroken in een kantootpand aan de Pyter Jurjenstrjitte. Men is binnen gekomen via het dak. Weggenomen werd een faxapparaat en een geldbedrag. Aangifte werd gedaan door een 44-jarige inwoner van Franeker.

Kornwerderzand: kettingbotsing tussen 5 vijf autos Donderdag omstreeks 06.20 uur vond een kettingbotsing plaats op de Rijksweg A7 bij de brug bij de sluizen richting Noord-Holland. Een 40-jarige automobilist uit Leeuwarden, een 50-jarige automobilist uit Sneek, een 58-jarige automobilist uit Leeuwarden, een 44-jarige automobilist uit Dokkum en een 29-jarige automobilist uit Franeker stonden in deze volgorde voor de brug te wachten. Toen men weer verder kon rijden moest plotseling de 40-jarige remmen voor een voor hem rijdende auto. Hierdoor moest de rest ook remmen. De 20-jarige zag dit te laat en botste tegen zn voorganger enzovoort. Er ontstond alleen materiele schade.

Bureau Communicatie tel: 058 880 8272