Rapport van Euro RSCG Worldwide onderzoekt het veranderende

EURO RSCG WORLDWIDE

Rapport van Euro RSCG Worldwide onderzoekt het veranderende

Euromerken: Nieuw rapport van Euro RSCG Worldwide onderzoekt het veranderende

New York - 5 juni 2002- In de afgelopen jaren is gebleken dat merkbeheer een steeds belangrijker factor is voor het succes van een bedrijf. Om te analyseren hoe goed merken de stormachtige gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar hebben doorstaan, heeft Euro RSCG Worldwide een onderzoek uitgevoerd naar acht toonaangevende Europese merken. Al deze merken hadden twee jaar geleden een sterke reputatie op het gebied van merkbeheer en genoten, mogelijk met uitzondering van Telefonica, grote naamsbekendheid onder de meeste Europese consumenten. In maart 2002 schakelde Euro RSCG Harris Interactive in om een kwantitatieve enquete uit te voeren onder een willekeurige en representatieve groep van 1236 Europeanen. Respondenten werd onder andere gevraagd de merken te beoordelen vergeleken met augustus 2000, enkele maanden nadat de Nasdaq-index begon te wankelen en de dotcom-hype in begon te storten.

::Merkevaluaties

De meerderheid van respondenten aan wie een lijst van acht van de bekendste merken in Europa werd voorgelegd, was het ermee eens dat slechts een van deze merken - Nokia - in de voorgaande 19 maanden sterker is geworden. Telefonica en DaimlerChrysler daarentegen werden als zwakker gezien dan in augustus 2000, door respectievelijk 49,9% en 41,4% van de ondervraagden.

Wij willen u vragen voor al de volgende merken aan te geven of deze volgens u vandaag sterker dan, even sterk als, of minder sterk zijn dan in augustus 2000.

Daimle Philips Virgi
r- Heine IKEA L'Ore Nokia Electroni Telefon i n
Chrysl ken al cs N.V. ca S.A. Group
er
AG N.V. Ltd. Sterker 18.3% 18.0% 43.3 22.3% 57.8% 16.7% 16.1% 20.6%

Even
sterk 40.3% 66.7% 49.5 64.2% 23.0% 48.4% 34.5% 46.0%

Minder
sterk 41.4% 15.4% 7.3% 13.6% 19.3% 34.9% 49.4% 33.5%

Nettowijzigin -23.1% +2.6% +36. +8.7% +38.5 -18.2% -33.3%
-12.9
G(1) 0%
% %
(1) Nettowijziging = % sterker - % minder sterk

Enkele van de belangrijkste inzichten die uit de enquete naar voren kwamen:

De Noorderlingen doen het goed: De merken uit de relatief afgelegen en dunbevolkte Scandinavische landen kwamen het beste uit de bus van alle Euromerken.

Mobiele telefonie is een technologie die een ingrijpende verandering teweeg heeft gebracht onder consumenten overal ter wereld, en Nokia heeft zijn voortrekkerspositie uitstekend weten te handhaven. De Finse gigant is binnen een paar jaar tijd een begrip geworden, en blijkt dan ook het sterkst gegroeide merk van allemaal. Meer dan de helft van de respondenten vond het merk sterker dan in augustus 2000, terwijl iets minder dan eenvijfde het minder sterk vond en iets minder dan een kwart voor het onveranderde 'even sterk' koos. De nettowijziging voor Nokia komt uit op 38,5% sterker.

Ook onder de groep mensen die geen mobiele telefoon heeft, is de kans groot dat zijzelf of hun familie of vrienden iets van IKEA in huis hebben staan. De opvallende blauwgele winkels van IKEA zijn een van de meest in het oog springende aspecten van globalisering, en de Zweedse merk heeft het het afgelopen jaar uitstekend gedaan. Hoewel het percentage 'sterker' met 43,3% beduidend lager ligt dan de 57,8% van Nokia, is de score van 7,3% 'minder sterk' verreweg de laagste van alle topmerken. De nettowijziging voor IKEA is 36% sterker.

Onveranderd: De enige andere twee Euromerken die hun positie behielden zijn Heineken en L'Oreal.

Tweederde van de respondenten beschouwen de Nederlandse bierbrouwer als onveranderd, en het percentage 'sterker' (18%) is enigszins hoger dan het percentage 'minder sterk' (15,4%). Dit levert een kleine nettowinst op. Ook bij L'Oreal vindt iets minder dan tweederde van de ondervraagden het merk even sterk. Vergeleken met Heineken ziet een hoger percentage het echter als sterker (22,3%) en een lager percentage als minder sterk (13,6%). De netto uitkomst voor L'Oreal is dus een flinke verbetering van bijna 9%.

Trendy merk verliest zijn glans: Virgin is sinds 2000 blijkbaar minder aantrekkelijk geworden

Bij de Virgin Group lopen de meningen sterk uiteen, wat ook wel te verwachten valt bij een merk dat zo sterk wordt gedragen door een persoon (Richard Branson) en zo intensief uitbreidt naar steeds weer nieuwe gebieden. Bijna de helft van de groep (46%) ziet de positie van de Virgin Group als onveranderd, en ruim eenvijfde (20,6%) ziet het als sterker, maar meer dan eenderde (33,5%) vindt het merk zwakker. Dit levert een achteruitgang op van bijna 13%.

Problemen bij de reuzen, jong en oud: De meest zorgwekkende uitkomsten van de enquete zijn voor de grootste bedrijven.

Volgens de ondervraagden is de kracht van het Philips-merk over de afgelopen anderhalf jaar beduidend slechter geworden. Bijna de helft (48,8%) van de groep zag het merk als even sterk en 16,7% vond dat het sterker was geworden, maar ruim eenderde (34,9%) zag het als minder sterk. Het nettoverlies komt zo uit op 18,2%.

Mercedes is nog steeds het meest prestigieuze grote automerk ter wereld, maar de reputatie van moederonderneming DaimlerChrysler neemt af. Iets meer dan tweevijfde (40,3%) beschouwt het merk als onveranderd, en 18,3% vindt het sterker geworden. Doordat echter 41,4% het als minder sterk beschouwt, komt het merk uit op een nettoverlies van 23,1%.

Het Spaanse Telefonica is waarschijnlijk het minst bekende merk buiten de huishoudens van de gebruikers. De telecomindustrie heeft het momenteel overal zwaar te verduren, en mede daarom kwam Telefonica het slechtste uit de bus van alle Euromerken. Bijna de helft van de respondenten vond het merk minder sterk, iets meer dan eenderde (34,5%) zag het als onveranderd, en slechts 16,1% vond het merk sterker geworden. De meningen over Telefonica komt hierdoor uit op een nettoverlies van 33,3%.

In dit bericht wordt slechts een beknopte samenvatting gegeven van een deel van de resultaten van de Euro RSCG-enquete. Neem contact op met het onderstaande telefoonnummer als u een exemplaar van 'Eurobrands: Rating Eight' wilt ontvangen of een interview wilt aanvragen met Chief Strategy Officer Marian Salzman, de persoon die aan het hoofd van de enquete stond.

Euro RSCG Worldwide, een van 's werelds vijf grootste geintegreerde marketingcommunicatiebureaus, bestaat uit 233 kantoren in 75 landen overal in Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azie-Pacific. Euro RSCG biedt reclame- en marketingdiensten, bedrijfscommunicatie en interactieve oplossingen aan multinationale, regionale en plaatselijke clienten. Het bureau telt onder andere de volgende clienten: Air France, Danone Group, Intel Corporation, LVMH Louis Vuitton, PSA Peugeot Citroen, Reckitt Benckiser, WorldCom en Yahoo!. Het hoofdkwartier van Euro RSCG Worldwide bevindt zich in New York, en het bedrijf is de grootste dochteronderneming van Havas, de op vijf na grootste communicatiegroep ter wereld (Nasdaq: HAVS; Euronext Paris SA: HAV.PA).

Perscontact:
Peggy Nahmany