Onwettig politieoptreden na wetsovertreding van Linkebeeks burgemees..

Datum nieuwsfeit: 06-06-2002

Nieuw-Vlaamse Alliantie

Onwettig politieoptreden na wetsovertreding van Linkebeeks burgemeester (06/06/02)

N-VA-kamerlid Karel Van Hoorebeke interpelleerde minister van Binnenlandse Zaken Duquesne over het gewelddadige optreden van Nederlandsonkundige politieagenten op de Linkebeekse gemeenteraadszitting van april laatstleden. Nog voor de gemeenteraad had de Linkebeekse FDF-burgemeester Christian Van Eyken aangekondigd dat tijdens de zitting opnieuw Frans zou worden gesproken, niettegenstaande de wetgeving terzake. Vlaamse verenigingen, waaronder het Taal Aktiekomitee, reageerden met de aankondiging dat zij tegen deze onwettige praktijk zouden protesteren.

Tijdens de gemeenteraad in kwestie trad de federale politie, in opdracht van de burgemeester, hardhandig op tegen de Vlaamse actievoerders. Het politieoptreden was daarenboven volstrekt onwettig gezien de betrokken politieagenten geen of bijna geen Nederlands verstonden. Eenmaal gewezen op deze schending van de taalwet, traden de agenten zelfs nog gewelddadiger op.

Niettegenstaande de gemeenteraadszittingen altijd worden bijgewoond door een indrukwekkende politiemacht, verborg minister Duquesne zich achter de zogezegd laattijdige aankondiging van het TAK-protest. Hierdoor zou versterking gevraagd zijn aan de federale reserve, samengesteld uit zowel Nederlandstalige als Franstalige politieagenten. Volgens de Minister wordt zoveel mogelijk vermeden om Franstalige politieagenten in contact te laten komen met Nederlandstalige manifestanten.
Het gewelddadig politieoptreden werd door de Minister omschreven als strikt noodzakelijk dwang. Toch werd een onderzoek gelast naar de houding van agenten ter plaatse, het resultaat is vooralsnog niet bekend.

Voor de Nieuw-Vlaamse Alliantie is het volstrekt onaanvaardbaar dat het onwettig optreden van de burgemeester wordt ondersteund door een gewelddadig en even onwettig optreden van de politie. Daarenboven wordt de burgemeester de hand boven het hoofd gehouden door de Franstalige minister van Binnenlandse Zaken. Ook in het Vlaams parlement zal de N-VA aandringen op maatregelen tegen de Linkebeekse burgemeester.

Auteur:
Kamerfractie