Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Met de computer leren lezen in Leiden

Datum nieuwsfeit: 06-06-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Leiden
Zoek soortgelijke berichten

Gemeente Leiden

Met de computer leren lezen

De computer krijgt dankzij de digitale revolutie ook in het basisonderwijs een vaste plek. Met een financiële ondersteuning van de gemeente werken bijna alle basisscholen samen in het IPPOL-project. Daarin realiseren studenten van ROC Leiden computersystemen op basisscholen. 'Een dankbaar hulpmiddel', volgens docenten.

CULTUUR EN EDUCATIE - 'Ze zijn sneller met de computer dan menig collega.' Groepsleerkracht Robert Hoogduin ziet zijn leerlingen steeds beter met de computer worden. Een jaar geleden begon hij aan een ogenschijnlijke 'mission impossible': het neerzetten van een compleet computersysteem op basisschool De Tweemaster in de Merenwijk. Een jaar later is het netwerk een feit. In het IPPOL-project werken alle katholieke, openbare en protestants christelijke basisscholen in de stad samen. De leerlingen van De Tweemaster zijn inmiddels gewend aan lessen met de computer. Hoogduin: 'Sommige kinderen werken nu zelfs mee aan het maken van de website voor onze school.'

Netwerk

Volgens Christel Bastings van de dienst Cultuur en Educatie van de gemeente kun je de computer niet meer buiten het klaslokaal houden. Bastings: 'Formulieren invullen, informatie zoeken, steeds meer moet tegenwoordig via internet. Daarom hoort de computer ook in het klaslokaal.' Met speciale software krijgen de Leidse basisscholen ook extra taal- en rekenlesprogramma's. Kinderen kunnen zo zelfstandig eventuele lesachterstand inhalen. Om dat mogelijk te maken sloten de schoolbesturen binnen Leiden een 'mantelovereenkomst' met ROC Leiden. Bastings: 'Docenten zijn op school vaak veel tijd kwijt met computerbeheer. Daarom zorgen studenten van de ROC-opleiding ICT nu voor het beheer en onderhoud. Ook het netwerk wordt door studenten neergezet. Zo kunnen de leraren al hun tijd besteden aan de lessen zelf.' Het mes snijdt aan twee kanten, want ook voor het ROC levert het project grote voordelen op. Voor de studenten is het een ideale mogelijkheid om praktijkervaring op te doen.

Filter

Voor informatie voor bijvoorbeeld werkstukken kunnen de basisschoolleerlingen het internet op. Sommige scholen kozen voor een filter om ongewenste sites van het computerscherm af te houden. Bastings: 'Je zou misschien verwachten dat vooral christelijke scholen voor een filter zouden kiezen, maar in de praktijk blijkt dat dit niet zo is. De keuze voor een beschermde internettoegang of niet staat los van de grondslag van de school. Docentbegeleiding blijft altijd nodig, filter of geen filter, want het is geen kwestie van zoek maar raak. De leraar is toch nodig om aan te wijzen waar de juiste informatie te vinden is.'

Eigen homepages

Docent Robert Hoogduin vindt het grote voordeel van het IPPOL-project dat 'niet iedereen een beetje zelf zit te rommelen'. 'Het project voorkomt dat we iedere keer opnieuw het wiel moeten uitvinden.' Robert zelf gaf eerder les op een basisschool in de Schilderswijk waar de computer allang in de klas stond. Voor de Leidse basisschool De Tweemaster waar hij nu les geeft, heeft hij eerst computers moeten 'sprokkelen'. 'We hebben ons aangemeld bij IPPOL en daarna begon alles te lopen. Bij veel lessen op zijn school wordt de computer ingezet als hulpmiddel. 'Kleuters kunnen leren kleuren te herkennen. Wanneer een leerling steeds het goede antwoord aanklikt, gaat hij vanzelf door naar het volgende lesniveau. Groep drie kan met de computer en de koptelefoon de juiste uitspraak van woorden leren.' En daar blijft het niet bij. Want kinderen leren niet alleen veel met de computer, maar ze leren ook veel over de computer zelf. Hoogduin: 'Sommige kinderen van elf en twaalf hebben zelfs al eigen homepages. Dus ze bouwen en onderhouden hun persoonlijke internetsites.'

De computers staan er. Voor beheer en onderhoud is gezorgd. De scholen en de IPPOL-medewerkers zoeken nu naar meer methodes om de computer optimaal te gebruiken in de klas. Basisscholen die na de behaalde successen alsnog willen meedoen, zijn welkom. Zij kunnen zich aanmelden via bureau IPPOL (bereikbaar via de
schoolbegeleidingsdienst, 071-5164700).

Wat is IPPOL?

IPPOL, voluit ICT Project Primair Onderwijs Leiden. Een samenwerkingsverband tussen de gemeente, ROC Leiden en betrokken basisscholen. De computers en de computernetwerken op de scholen worden aangelegd en onderhouden door ROC-studenten van de ICT-opleiding. Op die manier hebben basisschooldocenten de tijd om te zien hoe zij de computer in hun lessen kunnen gebruiken. Ook voor het aanschaffen van digitaal leermateriaal, zowel voor het basis- als het voortgezet onderwijs, heeft de gemeente geld vrijgemaakt.

Op basisschool De Tweemaster is de computer een hulpmiddel voor alle groepen. Foto: Wim van Noort.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie