Geldboete opgelegd wegens aanzetten tot haat en discriminatie

Geldboete opgelegd wegens aanzetten tot haat en discriminatie
Bron: Rechtbank Dordrecht

Datum actualiteit: 11-06-2002

De rechtbank te Dordrecht heeft de verdachte E.P., erevoorzitter van de Nieuwe Nationale Partij, veroordeeld tot een geldboete van 660 wegens aanzetten tot haat tegen en discriminatie van Marokkanen. P. was in de zomer van 2000 verantwoordelijk voor de inhoud van de internetsite van de partij, waarop een artikel werd gepubliceerd dat discriminerende passages bevatte. Zo werd in dat artikel onder meer gesteld dat de derde generatie Marokkanen wordt opgevoed door ouders die veelal zijn opgevoed in gevangenissen, door de reclassering en sociale loketten; die nooit aan het arbeidsproces hebben deelgenomen, en zich bezig houden met drugshandel, wapenhandel, vrouwenhandel, zwendel, inbraak, moord, roofovervallen, verkrachting en overige delicten. Bij de bepaling van de straf heeft de rechtbank rekening gehouden met de gevorderde leeftijd en de gebrekkige gezondheid van P., en zich daarom beperkt tot een geldboete. Twee andere verdachten, L.E.B.H. en M.H., werden vrijgesproken, omdat niet bewezen was dat zij bemoeienis hadden met de internetsite in de periode dat het artikel daarop voorkwam.
Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AE3931
(Zie het originele bericht)