Biodiversiteit in oude graslanden in gevaar

persbericht / nr. 1692

12-juni-2002

Biodiversiteit in oude graslanden in gevaar

Oude graslanden herbergen waarschijnlijk een grote rijkdom aan plantensoorten, en zijn daarom belangrijk voor het behoud van de biodiversiteit. Zonder gerichte maatregelen zullen veel van deze graslanden in de toekomst verdwijnen. Bedrijfsopvolging, bedrijfsverkoop en cultuurtechnische ingrepen vormen belangrijke bedreigingen. De huidige beheerders houden de oude graslanden vooral in stand omdat de omstandigheden weinig andere mogelijkheden bieden, maar soms spelen ook ideële overwegingen mee. Dat blijkt uit een verkenning door het LEI in samenwerking met het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland (CGN).
...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen