Restaurants met gratis drank massaal in de fout

Datum nieuwsfeit: 17-06-2002

STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Restaurants met gratis drank massaal in de fout

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) dient deze week tegen 30 restaurants klachten in bij de Reclamecode Commissie. Deze restaurants adverteren voor hun klanten in schriftelijk reclamemateriaal of op websites met gratis flessen wijn, gratis aperitieven, een gratis cocktail voor iedere dame of een gratis glas alcohol bij aankomst of vertrek.

Topje van de ijsberg
De Reclamecode voor Alcoholhoudende drank verbiedt het maken van reclame voor het gratis verstrekken van alcoholhoudende drank. De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft na een globale inventarisatie een groot aantal overtredingen van de reclamecode kunnen vaststellen. STAP vermoedt dat het gaat om het topje van de ijsberg.

Zelfregulering onder druk
In Nederland is alcoholreclame wettelijk toegestaan. De vrijheid van alcoholreclame staat steeds meer onder druk o.a. omdat de betrokken branches de vrijwillig gemaakte afspraken (zelfregulering) onvoldoende nakomen.
De Stichting Alcoholpreventie concludeert op grond van haar recente inventarisatie dat ook de horeca de reclameafspraken in het kader van de zelfregulering onvoldoende naleeft.

Voorbeelden:

-Restaurant Amadeus, Valkenburg a/d Geul: per 4 personen 1 fles huiswijn gratis

-Hotel Zonneduin, Domburg: bij reservering via www.recreatiezeeland.nl één gratis cocktail

-Website Restaurant Rembrandt van Rijn te Enschede: een gratis fles rode huiswijn om thuis nog na te genieten

-Website Eetcafé De Zuiderzee te Edam: een glas fris, bier of wijn bij aankomst

-Café CASA Fiesta te Schiedam: op donderdag krijgt iedere dame een cocktail van het huis.

Voor informatie:
Bunnik, 17 juni 2002