Marlies van Baalen Shooting Star op Duits Concours

KNHS Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

Marlies van Baalen Shooting Star op Duits Concours

17-6-2002

De pas 22-jarige Marlies van Baalen uit het Gelderse Brakel heeft in het Duitse Balve van zich laten spreken. Met de 12-jarige goedgekeurde KWPN-hengst Idocus gaf ze enkele Duitse A-kaderleden het nakijken, door in de Grand Prix Special op de derde plaats te eindigen. Met 71,64 % eindigde ze direct achter de Duitse divas Ulla Salzgeber met Wall Street en Isabell Werth met Antony.

Marlies heeft al twee maal de Europees teamgoud gewonnen bij de Young Riders en won ook al individueel brons. Twee weken geleden reed zij haar eerste Nederlandse kampioenschap bij de senioren, waar ze een mooie zesde plaats behaalde. Na dit kampioenschap besloot bondscoach Jürgen Koschel haar toe te voegen aan het A-kader senioren. Ze wordt getraind door de Duitse Johan Hinnemann en natuurlijk haar moeder Coby van Baalen.

Ook moeder Coby presteerde zeer sterk op dit CDI*** Balve (een driesterren CDI-wedstrijd is een internationale dressuurwedstrijd van de hoogste categorie). Twee weken terug maakte de zwarte hengst Ferro met een tweede plaats een zeer succesvolle comeback tijdens het Nederlands Kampioenschap Dressuur in Nijmegen.

In Balve behaalden Van Baalen en Ferro een score van 77,38% in de kür op muziek , goed voor een derde plaats direct achter regerend Europees Kampioen en Wereldbekerwinnares Ulla Salzgeber met Rusty uit Duitsland en de Spaanse Beatriz Ferrer-Salat. Salat is op dit moment de ster van het Spaanse dressuurteam en was dit jaar o.a. derde in de wereldbekerfinale. Coby van Baalen, liet onder andere de Duitse Nadine Capellmann met Farbenfroh, winnares van het brons op het EK Dressuur achter zich.

Het ziet er naar uit dat Nederland in september met zeer sterk team naar de Wereldruiterspelen in het Spaanse Jerez de la Frontera zal afreizen, nu de Nederlandse A-kaderleden zo goed presteren.

Grand Prix Special:

1. Ulla Salzgeber (GER) Wall Street 74,08%