Eerste onderhandelingsronde Groothandel AGF

Dienstenbond CNV

CAO Nieuws

1e onderhandelingsronde Groothandel AGF

Op 17 juni jongstleden is er voor de eerste maal overleg gepleegd tussen de werkgevers en de Dienstenbond CNV. De voorstellen van de Dienstenbond CNV kent u. Veel leden hebben ingestemd met deze voorstellen. De leden, werkzaam bij The Greenery hebben per post een aparte Nieuwsflits ontvangen met uitleg over de toekomst van hun arbeidsvoorwaarden.

Deze onderhandelingen zijn belangrijk voor alle werknemers in de Groothandel AGF, want deze CAO is de basis die op iedereen minimaal van toepassing is. In diverse bedrijven zijn aanvullende afspraken van toepassing, al dan niet in een reglement of aanvullende-CAO vastgelegd.

Ook de werkgevers hebben voorstellen ingediend. Deze voorstellen zijn niet echt positief te noemen. De werkgevers willen het nieuwe beloningssysteem (lonen en periodieken), dat nog afgesproken gaat worden, kostenneutraal invoeren. De Dienstenbond CNV gaat uit van goede garanties voor het huidige personeel. Hier zit een verschil van inzicht.

Het nieuwe functiewaarderingssysteem, waarover u binnenkort meer zal horen, brengt een duidelijke ordening in alle bedrijven. Veel functies zijn tot in detail beschreven en in een logische volgorde gezet.Dit gebeurt door middel van het door vakbonden goedgekeurde systeem ORBA. Daar hoort dus een even logisch beloningssysteem bij.

Ten aanzien van de nieuwe wetgeving Arbeid & Zorg en Poortwachter (ziekteverzuimbeleid) willen wij aanvullende afspraken, de werkgevers willen dit niet. Ook willen werkgevers de wachtdagen bij ziekte niet afschaffen. De Dienstenbond CNV ziet het nut van het handhaven van wachtdagen niet.

De Dienstenbond CNV heeft na veel discussie op 17 juni jongstleden voorgesteld een CAO voor één jaar af te spreken, met een loonsverhoging van 3,5% per 1 januari 2003. Het nieuwe beloningssysteem moet in oktober 2002 dan klaar zijn en per 1 januari 2003 ingevoerd worden. Ook moeten de toeslagen en dergelijke onderdeel zijn van het beloningsbeleid vanaf 1 januari 2003.

Op 24 juni aanstaande wordt het overleg voortgezet. Werkgevers zullen dan reageren op het bovenstaande. Bij The Greenery gaat het vervolgoverleg intussen gewoon verder, ten aanzien van de aanvullende CAO met heldere garanties voor de huidige arbeidsvoorwaarden. De Greenery-werknemers worden hierover apart geïnformeerd. Wij zullen u na 24 juni aanstaande weer informeren.

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met uw bestuurder Richard Leloux. Tel: 023- 565 10 52. Email: (r.leloux@cnvdibo.nl).

Hoofddorp, 19 juni 2002.