Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Strategie van specialiseren legt Gerresheimer geen windeieren

Datum nieuwsfeit: 18-06-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

GERRESHEIMER

Strategie van specialiseren legt Gerresheimer geen windeieren

Bedrijfswinst sterk gestegen: Strategie van specialiseren legt Gerresheimer geen windeieren

De kernsegmenten farmaceutica en cosmetica kenden over de hele wereld een zeer goede ontwikkeling, en dat ondanks de moeilijke onderliggende omstandigheden

Dusseldorf, Duitsland (ots) - Een consequent herstructureringsprogramma en een toegenomen nadruk op de farmaceutische markten hebben verpakkings- en systeemspecialist Gerresheimer in een hogere versnelling geschakeld. Ondanks de moeilijke internationale economische achtergrond kon de groep zijn bedrijfswinsten (EBITA) vorig jaar met meer dan 50 procent optrekken, naar 50 miljoen EUR. Grotendeels dankzij de uitbreiding van zijn portefeuille van farmaceutische producten bleek de Gerresheimer Group 'zeer stevig' in de zwakke internationale cyclische omgeving, zo maakte CEO van Gerresheimer Glas AG, Dr. Axel Herberg bekend tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Düsseldorf op 14 juni 2002.

De groep puurt reeds drie vierde van zijn internationale verkoop uit de verpakking van farmaceutische producten en systeemoplossingen vervaardigd uit glas en kunststof, en is nu één van de belangrijkste leveranciers ter wereld. Parfum- en cosmeticaverpakkingen zijn goed voor 16 procent van het totaal. Volgens Herberg stemt de weging overeen met de strategische oriëntatie naar 'maximaal cyclusbestendige en sterke groeimarkten waar wij ons voordeel kunnen doen met ons hoge kwaliteitsniveau en onze innovatieve capaciteit.'

De stijging van de winstcapaciteit blijkt duidelijk uit de aanzienlijke opwaartse trend van de bedrijfswinsten in 2001. Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar slaagde Gerresheimer Glas AG erin zijn EBITA te verhogen met nog eens 50 procent tegenover vorig jaar; de verkoopopbrengst lag 2,5 procent hoger dan vorig jaar. De positieve trend 'verstrekt ons voornemen om op de ingeslagen weg verder te gaan,' zegt Herberg. Op de aandeelhoudersvergadering stelde hij een gegarandeerd dividend van 0,84 EUR voor, plus een bijkomend dividend van 0,30 EUR, wat neerkomt op een totaal van 1,14 EUR per aandeel. Voor binnenlandse aandeelhouders die recht hebben op heffingskorting op inkomstenbelasting wordt het bedrag door het belastingvoordeel verhoogd tot 0,49 EUR, d.w.z. een totaal van 1,63 EUR per aandeel.

De groep is zich blijven terugtrekken uit segmenten met minder groeipotentieel en marginale activiteiten. Dat alleen al verklaart de daling van de geconsolideerde verkoop, die vorig jaar is achteruit gegaan met 19 miljoen EUR, tot 597 miljoen EUR. De CEO beschreef de trend van de geconsolideerde verkoop van de groep als zeer bevredigend, gezien de internationale economische situatie.

Op de kerngebieden farmaceutische producten en cosmetica steeg de verkoop met ruim 3 procent, naar 594 miljoen EUR. Toch kende de cosmeticasector, die dicht bij de consument staat, na de gebeurtenissen van 11 september een duidelijke daling van de verkoop van kwalitatief hoogstaande parfums aan consumenten. Aan de tijdelijke zwakte van de markt in de Verenigde Staten wordt dit jaar het hoofd geboden met gerichte herstructureringsmaatregelen die gericht zijn op het terugdringen van de kosten en het opvoeren van de productiviteit.

De sterkste positieve impulsen komen ongetwijfeld van de farmaceutische markt, waar de Gerresheimer Group zich reeds naar de wereldtop heeft opgewerkt. Vooral het marktsegment voor verpakkingssystemen zal volgens Herberg verder blijven groeien: Producenten van farmaceutische producten onderscheiden zich steeds meer van de concurrentie met innovatieve, intelligente vormen van toepassing, en zijn tegelijkertijd steeds meer verschoven van de waardeketenprocessen naar hun leveranciers stroomopwaarts. De sterk gestegen vraag naar vooraf gevulde injectiespuitsystemen zet deze trend extra in de verf. 'Investeringen in innovatieve producten en productiviteitswinst in de basisactiviteit - dat is de formule voor het toekomstige succes van dit bedrijf,' benadrukte de CEO van Gerresheimer.

Regionaal bleef de weging, in de loop van de voortgaande internationalisering, verschuiven naar andere Europese landen en naar Amerika; nu wordt slechts 22 procent van de totale verkoop opgetekend op de Duitse markten.

De specialisatie in internationalisatie van de groep blijven verder gaan. In april kocht Gerresheimer alle aandelen in het Mexicaanse bedrijf Ampolletas S.A. Met een verkoop van 35 miljoen EUR is het de marktleider in Mexico en Centraal-Amerika voor kwalitatief hoogstaande farmaceuticaverpakking, gemaakt van glazen buisjes. 'Nog een mijlpaal voor de uitbreiding van onze marktpositie in Noord- en Centraal-Amerika,' aldus Herberg.

De Gerresheimer Group is één van de belangrijkste leveranciers van kwalitatief hoogstaande verpakkings- en systeemoplossingen ter wereld, die gebruik maakt van glazen buisjes, speciaal glas en verpakkingsglas, en ook van kunststof. Het bedrijf concentreert zich op de vooruitziende marktsegmenten van farmaceutische producten, laboratoriumuitrusting, cosmetica en miniatuurglas. Gerresheimer fabriceert in 19 vestigingen Europa en Amerika (5 fabrieken in de VS en 1 in Mexico) en heeft over de hele wereld 5.600 mensen in dienst. De totale verkoop bedraagt ongeveer 630 miljoen EUR, waarvan bijna drie vierde buiten Duitsland wordt gerealiseerd. Meer informatie op www.gerresheimer.com.

ots Original Text Service: Gerresheimer Glas Aktiengesellschaft Internet: www.presseportal.de

Contact:
Gerresheimer Glas Aktiengesellschaft
Moersenbroicher Weg 191
D -40470 Duesseldorf, Duitsland
www.gerresheimer.com
Burkhard Lingenberg
Director Corporate PR & Marketing
Phone +49-(0)211/61 81-251
Phone +49-(0)211/61 81-241
e-mail: (b.lingenberg@gerresheimer.com)

18 jun 02 14:09

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie