Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuw parkeerverwijssysteem maakt zoeken naar parkeerplaats onnodig

Datum nieuwsfeit: 20-06-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Amsterdam
Zoek soortgelijke berichten

Gemeente Amsterdam

Nieuw parkeerverwijssysteem maakt lang zoeken naar parkeerplaats onnodig

Het Integraal Dynamisch ParkeerVerwijssysteem (IDP) wordt dinsdag 18 juni in gebruik genomen. Het systeem is in opdracht van de dienst IVV door de ANWB ontwikkeld.

De officiële ingebruikname wordt verricht door wethouder van Verkeer en Vervoer Mark van der Horst en de hoofddirecteur ANWB, Guido van Woerkom. Begin januari 2002 werd met de aanleg van het IDP gestart. Na een succesvolle testfase wordt het systeem, dat de zoekende automobilist helpt bij het vinden van een parkeerplek, in werking gesteld.

Aanleiding voor het IDP
Automobilisten die minder goed de weg kennen in Amsterdam, zoeken nu vaak onnodig lang naar een geschikte parkeerlocatie. Dit gezoek houdt het verkeer op, levert regelmatig gevaarlijke verkeerssituaties op, zorgt voor onnodige uitstoot van uitlaatgassen en is frustrerend voor de bezoeker en de bewoners. Voortaan kunnen automobilisten zich gemakkelijk oriënteren via de borden boven en langs de weg. Het IDP begeleidt het inkomend parkeerverkeer en geeft bovendien actuele informatie over de beschikbaarheid (VOL/VRIJ) van de Parkeer en Reis locaties (P+R) aan de rand van de stad en de parkeergarages. De geboden informatie, gecombineerd met de zekerheid een parkeerplek te vinden, leidt meteen tot een gelijkmatiger verdeling over de parkeerlocaties en -garages in de hele stad.

Doelstelling en techniek IDP
Doelstelling en verwachting is dat met dit systeem het aantal zoekkilometers van autoverkeer dat minder met de stad bekend is (toeristen, dagjesmensen en zakelijk verkeer) flink zal afnemen. Ongeveer 180 verwijsborden en panelen, waarvan een deel dynamisch (matrixborden en wisselborden) zijn via voedings- en communicatiekabels met een centrale stuurcomputer verbonden. Deze borden staan in drie concentrische ringen opgesteld. De eerste ring omvat de Ring A10, de tweede ring is de Centrumring s100 en de derde ring tot slot is de Cityring. De dynamische borden staan via de centrale stuurcomputer online met (voorlopig) 13 parkeergarages.

^


-

© gemeente Amsterdam - 13-06-2002

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie