Aanleg Amsterdamse Noord/Zuid-metrolijn kan beginnen

Aanleg Amsterdamse Noord/Zuid-metrolijn kan beginnen
Bron: Projectbureau Bistro Utrecht

Datum actualiteit: 20-06-2002

De bezwaren van vereniging "De Bovengrondse" en de stichting "Verbetering Openbaar Vervoer" tegen de bouwvergunning voor het casco van metrostations aan de Ferdinand Bolstraat, de Albert Cuypstraat-Centuurbaan en aan het Rokin zijn door de Raad van State in twee vrijwel gelijke uitspraken ongegrond verklaard.

De vereniging en de stichting vinden het casco voor een metrostation geen zelfstandig bouwwerk. Er kan dan ook geen bouwvergunning voor worden afgegeven. Door in delen vergunningen af te geven kan ook geen algeheel beeld van de veiligheidssituatie ontstaan. Ook zouden door het casco de tunnelbuizen en de in- en uitgangen van de stations al vast komen te liggen. Deze worden door appellanten onveilig gevonden.

De Raad van State deelt deze bewaren niet. Bovendien moet voor een voltooid metrostation te zijner tijd een gebruiksvergunning worden afgegeven waarin de veiligheid ook belangrijke een rol speelt.

Bouwveiligheidsplannen zijn nog niet ingediend. Dit is echter geen reden om een bouwvergunning te weigeren. Burgemeester en wethouders hebben bovendien een termijn gesteld waarbinnen dit plan moet worden ingediend.
Ook overlast tijdens de bouw is geen reden om een bouwvergunning te weigeren.

De uitspraak over het metrostation Rokin vindt u onder AE4354

Voor de andere stations:

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AE4353
(Zie het originele bericht)