Persberichten Regiopolitie Groningen 29-06-2002

Persberichten Regiopolitie Groningen
Zaterdag 29 juni 2002

Froombosch: aangehouden voor mishandeling
Een 26-jarige inwoner van Heerenveen en een 21-jarige inwoner van Hoogezand zijn vrijdagnacht in Froombosch aangehouden nadat ze in een discobusje een passagier hadden mishandeld. Tevens gaven ze de chauffeur van de bus die zich ermee wilde bemoeien een klap, waarna ze de bus uitvluchtten. Korte tijd later konden ze door de politie worden aangehouden. De schermutselingen ontstonden na een woordenwisseling. Waar dit over ging moet nog uit het onderzoek blijken. De beide vechtersbazen zijn voor nader onderzoek ingesloten. De mishandelde passagier heeft zich onder doktersbehandeling moeten stellen.

Muntendam: tumult in De Wijde Blik
De politie heeft vrijdagnacht in De Wijde Blik in Muntendam een straatruzie moeten sussen. Het tumult ontstond nadat enkele buren woorden met elkaar kregen over lawaaioverlast. Dit resulteerde in bedreigingen over en weer. Door het lawaai werden de andere buurtbewoners ook opgeschrikt en kwamen poolshoogte nemen. De politie trof daardoor een zeer onduidelijke situatie aan. De verwensingen gingen over en weer. Omdat ook nog bleek dat er drank in het spel was, althans bij de oorspronkelijke partijen besloten de politieagenten om de partijen weer in hun huis te praten met de boodschap om er maar eens een nachtje over te slapen. Mocht er dan nog aanleiding zijn om tegen elkaar aangifte te doen, dan zou dat in de loop van het weekend kunnen gebeuren. Daarna keerde de rust weer in De Wijde Blik.

Muntendam: auto in de sloot, bestuurster gewond naar ziekenhuis Een 28-jarige automobiliste uit Heiligerlee is vrijdagavond met verwondingen aan haar armen overgebracht naar het ziekenhuis in Stadskanaal, nadat ze met haar auto op de Duurkenakker in Muntendam in de sloot over de kop was geslagen. Ter hoogte van de spoorwegovergang verloor de vrouw plotseling de controle over het voertuig, waardoor ze in eerste instantie tegen een lichtmast botste en daarna in de droge sloot terechtkwam. De auto raakte daardoor zwaar beschadigd. Een bergingsbedrijf heeft de auto afgesleept.

Hoogezand: diefstal geld uit woning na bezoek vreemde gasten Een bejaarde inwoonster van de Kerkstraat in Hoogezand constateerde vrijdagmiddag dat ze enkele honderden Euros en enkele bankpasjes kwijt was, nadat ze bezoek had gehad van twee vreemde vrouwen. De vrouwen belden aan met een leuk praatje, waarna ze al pratende bij de vrouw in de kamer kwamen. Daarna nam een van de vrouwen de bejaarde bewoonster mee naar het balkon terwijl de ander in de kamer achterbleef. Toen ze kort daarna de woning verlieten bleek het geld en de pasjes weg te zijn. Het ging om twee dames met een getinte huidskleur en donker haar. Ze hadden een lengte van circa 1.55 m. Ze spraken goed Nederlands Eveneens vrijdagmiddag kwamen er enkele meldingen bij de politie binnen uit Appingedam. Daar waren drie vrouwen gesignaleerd met hetzelfde signalement die eveneens bij mensen met een smoes probeerden binnen te komen. Daar is het bij een poging gebleven. Nog niet zo lang geleden besteedde de politie aandacht aan dergelijke praktijken, eveneens in de omgeving van Delfzijl en Appingedam De politie sluit niet uit, dat het om dezelfde groep gaat. Het advies blijft: indien men het niet vertrouwt, houd de deur gewoon gesloten en bel de politie.

Winschoten/Stadskanaal: alcomobilisten
De politie heeft in Winschoten vrijdagnacht een 25-jarige inwoner van die plaats bekeurd voor het rijden onder invloed van alcohol. De man reed met gedoofde lichten over de Parklaan en werd aan een controle onderworpen. Daarbij bleek hij onder invloed te zijn. Onderzoek aan het politiebureau gaf aan dat hij 1.4 promille in zijn bloed had. Hij moest zijn rijbewijs inleveren. Een zwaarder geval werd geconstateerd in Stadskanaal. Daar werd een 47-jarige inwoner van Stadskanaal als bestuurder van zijn auto betrapt op het rijden met ruim 3 promille alcohol in zijn bloed. Zijn rijbewijs werd eveneens ingevorderd. Tevens bleek dat hij nog 17 dagen moest zitten, hetgeen meteen werd uitgevoerd.

Kolham: rijbewijs ingevorderd van snelle rijden; tevens auto in beslag genomen
De politie heeft van een 19-jarige automobilist uit Heiligerlee vrijdagavond het rijbewijs ingevorderd en de auto in beslag genomen. Een motoragent constateerde op de A7 tussen Scheemda en Kolham, dat de betreffende automobilist meer dan 188 km/u reed, terwijl maximaal 120 km/u was toegestaan. Door een politiesurveillance uit Groningen werd de automobilist tot stoppen gedwongen, waarna hij voor verhoor werd meegenomen naar het politiebureau. De politie maakt proces-verbaal op.

Den Ham: overstekende jongen zwaar gewond na aanrijding Een 17-jarige jongen uit Noordhorn is vrijdagnacht zwaar gewond geraakt nadat hij bij het oversteken over de Sietse Veldstraweg bij Den Ham werd aangereden door een passerende personenauto, bestuurd door een 31-jarige inwoner uit de gemeente De Marne. De jongen maakte deel uit van een groepje jongelui die vanuit een feesttent in een weiland de weg overstak. Toen ze aan de overzijde waren liep de 17-jarige jongen plotseling weer terug en kwam zo voor de naderende auto terecht. De geschrokken automobilist liep geen letsel op.

Holwierde: gewonde bij botsing N33
Op de N33 bij tussen Holwierde en Losdorp raakten vrijdagmiddag een inzittende van een Duitse auto gewond toen de auto waarin hij meereed in botsing kwam met een tegenligger. Hij is met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Het ongeval ontstond toen de Duitse chauffeur, een 35-jarige inwoner van Mormerland, komende vanuit de richting Losdorp ter hoogte van de Hogelandsterweg linksaf wilde slaan op het moment dat de andere automobilist, een 43-jarige inwoner van t Zandt al dicht was genaderd. Beide autos knalden hard op elkaar waardoor zware schade ontstond. De Duitse passagier werd door brandweer uit de auto geknipt. De beide autowrakken zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Groningen: alcomobilist veroorzaakt botsing
Een 27-jarige automobilist uit Groningen veroorzaakte vrijdag kort na middernacht een aanrijding op de kruising Iepenlaan met de Eikenlaan in Groningen. Hij verleende geen voorrang aan de over de Eikenlaan rijdende andere automobilist een 22-jarige stadsgenoot. De 27-jarige Stadjer bleek onder invloed van alcohol te zijn (1 promille). De politie maakt proces-verbaal op.

Haren: aanhouding diefstal kamer revalidatiecentrum Een 30-jarige inwoner van Hoogeveen en diens kompaan, een 36-jarige inwoner van Ten Boer zijn vrijdagavond aangehouden nadat ze van een kennis die verbleef in een revalidatiecentrum in Haren, een mobiele telefoon en portemonnee hadden meegenomen. Beiden kwamen bij de kennis op bezoek om geld te halen. Toen deze aangaf dat ze dat niet kregen, haalden ze het zelf van de kamer. Daarna vertrok het tweetal. Aan de hand van het signalement kon de een kort daarna worden aangehouden. De ander werd in de loop van de avond in zijn woning aangehouden in ten Boer. Daar bleek het mobieltje en de portemonnee nog te liggen. Beiden zijn voor onderzoek ingesloten.

Groningen: veelpleger aangehouden
De politie heeft vrijdagavond op de Langestraat in Groningen een 32-jarige man aangehouden. De man die een zwervend bestaan heeft werd aangetroffen met een autoradio waarvan hij de herkomst niet kon aantonen. Bovendien liep hij met een schroevendraaier langs geparkeerde autos. De man is een bekende autoinbreker.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900-8844 (lokaal tarief)