Luchtmacht herdenkt gevallenen op verjaardag

Ministerie van Defensie

Luchtmacht herdenkt gevallenen op verjaardag

01-07-2002

Ter gelegenheid van het 89-jarig bestaan van de militaire luchtvaart in Nederland heeft de Koninklijke Luchtmacht vandaag (1 juli) op de vliegbasis Soesterberg de collegas herdacht die in de loop der jaren het leven hebben gelaten. Tijdens een ceremonie legde de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal D.L. Berlijn, een krans bij het monument op de vliegbasis. De vliegbasis Soesterberg is de bakermat van de militaire luchtvaart in Nederland. Op 1 juli 1913 werd daar de Luchtvaartafdeeling opgericht die in eerste instantie beschikte over één gehuurd vliegtuig De Brik en vijf personeelsleden.

Bij de herdenking dit jaar werd veel aandacht geschonken aan de luchtmachtmedewerkers die in 2001 overleden. Tijdens de plechtigheid, waarvoor de familieleden van de overleden luchtmachtmilitairen en burgermedewerkers waren uitgenodigd, zei generaal Berlijn: Onze collega's die niet meer onder ons zijn, hebben in leven, hun beste krachten gewijd aan de Koninklijke Luchtmacht. Hun verlies doet ons verdriet en laat een leegte achter. De herinnering aan hen inspireert ons echter om verder te gaan. Met respect denken wij aan hen terug.

Na het leggen van de kransen werd één minuut stilte in acht genomen, gevolgd door het spelen van het Wilhelmus door de Luchtmachtkapel.