Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenbond voert smaadcampagne tegen horeca

Datum nieuwsfeit: 01-07-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Koninklijk Horeca Nederland
Zoek soortgelijke berichten

Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 1 juli 2002

Consumentenbond voert smaadcampagne tegen horeca Horeca is terecht duurder

WOERDEN - 1 juli 2002- De prijsstijgingen in de horeca (6,8%) zijn het eerste halfjaar van 2002 zijn niet meer gestegen dan de toename van de kosten (6,6%) voor de horeca in 2001. Ondanks de prijsstijgingen zijn de bruto bedrijfsresultaten in de horecasector met 0,1% gedaald naar 10.9%. "Wij nemen afstand van het door de media en publieke opinie geschapen beeld dat de horecabranche misbruik heeft gemaakt van de invoering van de euro. Als wij onze prijzen niet hadden verhoogd dan had dat voor veel horecabedrijven tot ongezonde financiële situaties geleid" vindt Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland. Met deze boodschap is Koninklijk Horeca Nederland vanmiddag op bezoek geweest bij demissionair minister Zalm van Financiën. De minister toonde begrip voor de aangedragen standpunten van Koninklijk Horeca Nederland. Hij riep op tot overleg met de Consumentenbond en gezamenlijk te werken aan een manier om de emotionele beleving van prijsverhoging bij de consument om te zetten naar een meer rationele manier van denken.

Uiteenlopende prijskaartjes

Koninklijk Horeca Nederland vindt dat horecaondernemers zèlf de verkoopprijzen van het eindproduct moeten vaststellen . Directeur Jeu Claes: "Nederland is een vrije markteconomie. En in de Nederlandse horecasector, die maar liefst 35.000 diverse bedrijven bevat, is sprake van volledige vrije concurrentie. Aan die grote variëteit hangen zeer uiteenlopende prijskaartjes, waaruit de consument zèlf bepaalt of een prijs in overeenstemming is met de geboden kwaliteit. Uit de pas lopende horecabedrijven zullen uiteindelijk door de consument worden gestraft."

Dalende bedrijfsresultaten

Door toenemende wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid, hygiëne en milieu hebben veel horecabedrijven de laatste jaren fors geïnvesteerd. Ook de prijzen voor verse voedingsmiddelen en alcoholische dranken zijn vorig jaar nadrukkelijk gestegen. Jeu Claes: "Als we de consumentenprijsindex van 2001 van 4,4 % per productgroep doorberekenen op basis van de horecaprijsindex die op horecabedrijven van toepassing is, dan komt de kostenstijging voor de horeca vorig jaar op gemiddeld 6,6 %. Daarmee liggen de prijsstijgingen(6,8%) in de horeca vrijwel op gelijk niveau als de kostenstijgingen (6,6%). Ook de bedrijfsresultaten in de horecasector zijn gedaald. Als de bruto bedrijfsresultaten van 1995 tot 2002*) met elkaar worden vergelijken, dan zijn deze, ondanks de prijsstijgingen, gedaald met 0,1% naar 10,9%. Het beleid van prijsaanpassingen dat binnen de horecasector al verscheidene jaren wordt gevoerd, is in het jaar 2002 ongewijzigd voortgezet. Hieruit is te concluderen dat de recente prijsaanpassingen geen enkele relatie hebben met de euroconversie. Daar ontbreekt iedere onderbouwing voor. De prijzen zijn aangepast om gestegen kosten op te vangen en om bedrijfsresultaten voor horecaondernemers op peil te houden."

Consumentenbond weigert gesprek

Koninklijk Horeca Nederland is zeer verbaasd over de weigering van de Consumentenbond om met elkaar een constructief gesprek te voeren over de prijsverhogingen in de horeca. De Consumentenbond pleitte drie weken geleden bij monde van haar directeur Felix Cohen voor de invoering van een prijzenstop in de horeca. De Consumentenbond wil niet met ons praten", aldus directeur Jeu Claes. "De Consumentenbond is al bijna een jaar bezig met een smaadcampagne tegen de horeca.. Wij vinden het uiterst onprofessioneel dat de Consumentenbond zich op deze wijze over de horeca uitlaat".

Nieuwe excuses Consumentenbond op zijn plaats

In januari heeft de Consumentenbond al haar excuses aangeboden. Jeu Claes: "Toen concludeerde de Bond dat de gehele horecasector zich aan het verrijken was, terwijl maar enige tientallen ondernemers, op een totaal van 35.000, de prijskaarten fors hadden aangepast. De Consumentenbond erkende later ruiterlijk dat zij een hele sector ten onrechte in diskrediet hadden gebracht."

"Maar nu doet de Consumentenbond het wederom. Ze zwaait met cijfers en zegt dat wij de euro hebben misbruikt. Wij willen een open dialoog aangaan om de Consumentenbond inzichtelijk te maken voor welke kostenstijgingen de horecabranche zich, veelal door nieuwe overheidsregels, gesteld ziet.De horeca ontkent niet dat de prijzen zijn gestegen maar accepteert geen verkeerde uitleg van de cijfers door de Consumentenbond. Daarom eis ik opnieuw excuses van de Consumentenbond aan de gehele horecasector".


*) Cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Bedrijfschap Horeca en Catering.

Noot voor de redactie -

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie