Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Sterke groei PSA Peugeot Citroën in eerste helft 2002

Datum nieuwsfeit: 10-07-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

AutoRai

10-7-2002

Sterke groei PSA Peugeot Citroën in eerste helft 2002

De verkoopcijfers over het eerste half jaar tonen aan dat PSA Peugeot Citroën uitstekende resultaten heeft geboekt. De totale afzet steeg ten opzichte van de eerste zes maanden van 2001 met 3,4% tot 1.657.000 auto's (1.001.000 Peugeots, 656.000 Citroëns).

De verkoopstijging van Peugeot en Citroën in ons land was nog indrukwekkender: samen verkochten beide merken tot 1 juli bijna 11% meer personen-autos dan in dezelfde periode vorig jaar.

De resultaten over de eerste helft van 2002 geven PSA Peugeot Citroën het vertrouwen dat zij voor het gehele jaar zullen uitkomen op 3.250.000 verkochte exemplaren. In West-Europa steeg het aantal geregistreerde Peugeots en Citroëns in de eerste zes maanden met 1,5%, terwijl de totale markt voor personenautos en lichte bedrijfswagens met 4,7% daalde. Met 1.340.000 verkochte autos (Peugeot: 775.000, Citroën: 565.000) groeide het marktaandeel van PSA Peugeot Citroën op de West-Europese markt in deze periode van 14,5% naar 15,5%, waarmee de op een na grootste auto-mobielproducent van Europa de positie verder versterkt.

Bijna 11% meer registraties in Nederland
Ook de Nederlandse markt heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de resultaten van de automobieldivisie van PSA. De verkoopstijging bij de personenautos van beide merken over de eerste zes maanden van dit jaar bedraagt bijna 11%. Voor Peugeot bedraagt de stijging van het markt-aandeel in de personenwagenmarkt ruim 12%. Tot 1 juli 2002 zijn er in ons land 28.058 Peugeot personenautos geregistreerd, wat zorgt voor een marktaandeel van 9,6%, terwijl er in deze periode 14.923 nieuwe personenautos van Citroën op kenteken zijn gezet. Hierdoor steeg het marktaandeel van Citroën van bijna 3,9% in 2001 naar 5,1% in 2002, een stijging van 33%. Deze cijfers zijn des te opmerkelijker omdat de Nederlandse markt als geheel dit eerste half jaar met 6,3% daalde. Het aantrekkelijke modellenaanbod van beide Franse merken ligt aan het succes ten grondslag. De Peugeot 206 voert met 12.794 verkochte exemplaren en 4,36% marktaandeel zelfs de Nederlandse verkoopstatistieken over het eerste half jaar aan, terwijl de 307 met 9.100 verkochte autos en een marktaandeel van 3,11% inmiddels een fraaie vijfde plaats inneemt. Ook Citroën heeft in deze periode goede zaken gedaan. Zo werden van de C5 maar liefst 7.061 exemplaren geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 2,4%.

Groei in dalende markten PSA Peugeot Citroën heeft niet alleen in Nederland haar kracht bewezen op inkrimpende markten. Terwijl de Franse markt met 3,9% daalde, wist het concern haar afzetdaling tot 2,4% te beperken, waardoor het marktaandeel met een half procentpunt is gestegen tot 33,6%. In Italië daarentegen steeg de verkoop zelfs met 6,3%, terwijl de marktvraag met 12,1% terugliep. De Duitse markt daalde met 5,2% en PSA Peugeot Citroën verkocht er 13,2% meer autos, met als gevolg dat het marktaandeel van 4,5% naar 5,4% is toegenomen. Buiten West-Europa zag de Franse automobielfabrikant de afzet groeien met zelfs 26,6% tot 343.000 exemplaren (247.000 Peugeots, 96.000 Citroëns). Vooral in Latijns-Amerika (+25%), China (+25%) en Centraal en Oost-Europa (+17%) werden fors meer autos verkocht.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie