Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Start jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?'

Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

Persbericht
(embargo tot 11 juli 2002)

Woerden, 10 juli 2002

11 juli: start van jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?' Alcoholvoorlichting deze zomer gericht op jonge strandbezoekers, festivalgangers en reizigers

Op 11 juli 2002 gaat de NIGZ-jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?' van start. De alcoholvoorlichtingscampagne geeft jongeren informatie over alcohol en nodigt hen uit na te denken over het eigen alcoholgebruik. Het thema van de campagne is: More drinking, less thinking. Dit jaar ligt het accent niet alleen op jonge vakantiegangers en recreanten in Nederland, maar ook op jonge reizigers. Via persoonlijke gesprekken, televisiespotjes, een 'natte krant', een kennistest, een website en diverse andere materialen en activiteiten wordt contact gezocht met een doelgroep die in deze periode doorgaans veel alcohol drinkt.

De start van de campagne zal dit jaar plaatsvinden in perscentrum Nieuwspoort op 11 juli om 10.00 uur. Eerst vind een persconferentie plaats, waarna een groep van ruim 50 jonge alcoholvoorlichters ('peers') met een opvallende oldtimer bus van de Haagse Tram Maatschappij naar de Scheveningse boulevard worden gebracht, om aldaar vanaf 12.00 uur met hun eerste werkdag te beginnen.

Aan de kust, op de camping, op het festival
In de maanden juli en augustus zullen de peers dagelijks diverse toplocaties aan de kust bezoeken, om daar in totaal zo'n 20.000 gesprekken te voeren met jongeren over alcohol en alcoholgebruik. De peers zullen op de stranden, op campings, op boulevards en in en nabij horecagelegenheden jongeren opzoeken. De Nederlandse peers worden vergezeld van 16 Duitse collega's van zusterorganisatie BZgA die vooral de Duitstalige vakantiegangers zullen aanspreken.
Naast de diverse strandlocaties zullen de peers ook op diverse evenementen aanwezig zijn, onder andere op Lowlands in Dronten en de Megafestatie in Utrecht. Eerder waren de peers al op Parkpop Den Haag.Op lokaal niveau zijn diverse lokale AVP-steunpunten (Alcoholvoorlichting en Preventie) actief, zoals de dr. Kuno van Dijkstichting (Leeuwarden), de Brijder Stichting (Alkmaar), Parnassia (Den Haag) en het Zeeuws Consultatiebureau Alcohol en Drugs (ZCAD).

Mobiele alcoholvoorlichting
Nieuw dit jaar is de alcoholvoorlichting in trein en bus. Deze zomer wordt met de NS een proefneming voorbereid waarin alcoholvoorlichters worden ingezet op bepaalde treinverbindingen. In juni zijn de eerste ervaringen daarmee opgedaan, en momenteel wordt bekeken op welke trajecten de peers succesvol aan de slag kunnen. Onder andere wordt overwogen om alcoholvoorlichting te geven in treinen naar en van jongerenfestivals.

Ook zal dit jaar alcoholvoorlichting worden gegeven aan jongeren die in touringcars naar populaire vakantiebestemmingen worden vervoerd. Op het bekende opstappunt bij Hoog Catharijne in Utrecht delen alcoholvoorlichters informatie uit en voeren ze gesprekken met jonge reizigers. Met een aantal busmaatschappijen is afgesproken dat zij tijdens de rit voor de vertoning van de hoofdfilm het videospotje 'More drinking, Less thinking' draaien.

Dit jaar zal het campagnespotje eveneens worden ingezet in het lokale CNN-network binnen Schiphol, dat de wachtende reizigers 24 per uur per dag in 80 terminal-wachtruimten voorziet van het wereldnieuws. De verwachting is dat ongeveer 700.000 Nederlandse jongeren deze uitzendingen zullen zien. Als het experiment aanslaat, zal worden bekeken of volgend jaar intensievere alcoholvoorlichting kan worden ingezet op de luchthaven. Het televisiespotje wordt deze zomer ook uitgezonden door The Box.

Alcoholverwachtingen
De campagne 'Ben jij sterker dan drank?' wordt dit jaar geflankeerd met een proef rond alcoholverwachtingen van jongeren. De Universiteit van Maastricht begeleidt een gecontroleerd experiment dat als doel heeft om te onderzoeken hoe jongeren omgaan met alcoholverwachtingen. Doorgaans hebben jongeren positieve verwachtingen over het effect van alcoholgebruik, die niet overeenstemmen met de realiteit. Veel van de positieve effecten die jongeren toeschrijven aan alcohol, zijn te danken aan de omgeving en niet aan het gebruik van alcohol zelf. Wanneer het experiment succesvol blijkt, zullen voorlichtingsactiviteiten rond alcoholverwachtingen worden ontwikkeld.

Internet: 'mixdrankjes-zoekmachine' en de ideale mix Zoals gebruikelijk zal de jongerencampagne ook dit jaar worden ondersteund door de website www.benjijsterkerdandrank.nl met onder meer testjes, ervaringsverhalen van jongeren en mogelijkheid tot het anoniem stellen van vragen. Nieuw dit jaar op de website zijn het fotoalbum (foto's die de peers maken van de vakantievierende jongeren) en 3 filmpjes over de werking en effecten van alcohol op het lichaam. Daarnaast zal tijdens en na de campagne op de site uitgebreide informatie komen over mixdrankjes, in de special 'Mixed up'. Mixdrankjes zijn populair onder de groep van 15 tot 18-jarige jongeren. Inmiddels zijn er in Nederland meer dan 200 soorten mixdrankjes te verkrijgen. Er zijn grote verschillen in alcoholpercentages tussen de verschillende mixdrankjes. Om jongeren inzicht te geven in de verschillende percentages en hen te waarschuwen voor ogenschijnlijke 'light' mixjes die in de praktijk behoorlijk veel alcohol bevatten, kunnen bezoekers van de website alcoholpercentages en ingrediënten van de verschillende drankjes opzoeken en vergelijken in de speciaal hiervoor ontwikkelde mixdrankjes-zoekmachine. Overigens heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) de producenten onlangs gewezen op het belang van duidelijke vermelding van alcoholpercentages op de alcoholproducten.
Ook zal aan het eind van de campagne een wedstrijd worden uitgeschreven rond het bedenken van een super-alcoholvrije mix: de ideale mix. Deze activiteit is door een aantal jongeren zelf bedacht.
Het blijkt dat jongeren vooral hechten aan de zoete smaak van mixjes, en het NIGZ nodigt jongeren daarom uit om recepten te bedenken voor de ideale alcoholvrije mix. Deze kunnen gemaild worden naar (avp@nigz.nl).

Motivatie voor de jongerencampagne
De jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?' heeft als hoofddoel kennis over alcohol bij jongeren te vergroten, jongeren aan te moedigen te praten over alcohol, en jongeren te laten nadenken over alcohol en hun eigen drankgebruik. Dit is nodig omdat de trend is dat steeds meer jongeren grotere hoeveelheden alcohol drinken. Uit NIPO onderzoek in 2001 blijkt dat nog maar 8 procent van de jongeren van 15 tot 25 jaar geen alcohol drinkt, in vergelijking met 18 procent in 2000.
Jongeren drinken doorgaans ook veel. 27 Procent van de jonge mannen tussen 18 en 25 jaar drinkt meer dan verantwoord is voor hun gezondheid (meer dan 20 glazen per week). De meeste overmatige drinkers (ruim tweederde) drinken elke week minstens één keer 10 glazen op een avond. Van alle meisjes en vrouwen van 18 tot 25 jaar drinkt 11% onverantwoord veel (meer dan 13 glazen per week). 10 Procent van de jongens en meisjes van 15 tot en met 17 jaar drinkt doorgaans meer alcohol dan voor een volwassen man of vrouw verantwoord is.

AANVULLENDE INFORMATIE VOOR DE PERS

Inlichtingen over de campagne
Campagneleider AVP project NIGZ: Ronald Jas 0348 - 437 619, (rjas@nigz.nl) Coördinator Jongerencampagne: Jessica Hoek 0348 - 439 855, (jhoek@nigz.nl)

Video-opnamen NS alcoholvoorlichting en Parkpop
Dit jaar is een videoproductie beschikbaar van het werk van alcoholvoorlichters op locatie in NS treintraject Leiden - Rotterdam en op Parkpop Den Haag, getiteld: 'Peers on tour'. Redacties van televisie-nieuwsrubrieken en andere actualiteitenprogramma's kunnen een Betacam of VHS-kopie van deze 8 minuten durende impressie verkrijgen voor rechtenvrije uitzending. Bel daarvoor met het campagnesecretariaat, mevrouw Van Maanen: 0348 - 437639 of mail een verzoek met adresgegevens aan (dvanmaanen@nigz.nl). Op het uitzenden van (delen van) de band is een embargo van toepassing tot 11 juli 2002.

Verantwoordelijkheid en financiering
De jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?' maakt deel uit van de landelijke alcoholvoorlichtingscampagne 'DRANK maakt meer kapot dan je lief is.' Deze campagne wordt vanaf 1996 ontwikkeld en uitgevoerd binnen het Project Alcoholvoorlichting en Preventie (AVP) van het NIGZ. De campagne vindt plaats in opdracht van het ministerie van VWS en wordt gefinancierd door ZonMw. Naast het uitvoeren van de landelijke
alcoholvoorlichtingscampagne, neemt het NIGZ deel aan samenwerkingsverbanden die tot doel hebben om overmatig alcoholgebruik en alcoholmisbruik door jongeren te verminderen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie