Ierse bedrijven aansprakelijk voor schade door hormoonaffaire

Bron: LTO Nederland

LTO Nederland

Ierse bedrijven aansprakelijk voor schade door hormoonaffaire

Maandag 15 juli 2002 - LTO Nederland en de Nederlandse Vereniging Diervoerindustrie (Nevedi) stellen twee bedrijven in Ierland aansprakelijk voor de schade, die zowel veehouders als veevoederbedrijven hebben geleden door de zogenoemde hormoonaffaire. Het gaat om de bedrijven Wyeth Pharmaceuticals en Cara Environmental Technology Ltd, beide gevestigd in Dublin.

De afgelopen weken is gebleken dat in meerdere productie- en afzetkanalen van de veevoerindustrie het verboden hormoon MPA (Medroxyprogeteron Acetaat) voorkwam. Dit hormoon kan de vruchtbaarheid regelen bij mens en dier. Volgens de Nevedi en LTO zijn de Ierse bedrijven op een onverantwoorde wijze omgegaan met de afzet en verwerking van farmaceutisch afval. Wyeth produceert medicijnen en Cara Environmental Technoloy houdt zich bezig met de verwerking en afzet van afvalstoffen.

Wyeth heeft afval met stoffen met een hormonale werking geleverd aan Cara Environmental Technology, die op haar beurt leverde aan Bioland in het Belgische Arendonk. Via dit laatste bedrijf zijn grondstoffen terechtgekomen bij Nederlandse veevoederbedrijven.

Nadere informatie: afdeling Communicatie (070-3382721)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO Nederland en Nevedi)