Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Start proef veiligheidssysteem voor vrachtwagens en bussen

Datum nieuwsfeit: 23-07-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Zoek soortgelijke berichten

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

23 juli 2002

Start proef veiligheidssysteem voor vrachtwagens en bussen

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat start een proef met een zogenoemd Lane Departure Warning Assistant (LDWA)-systeem voor vrachtwagens en bussen. Dit systeem geeft de bestuurder automatisch een signaal als zijn voertuig onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten. Verkeer en Waterstaat wil door middel van de proef inzicht krijgen in de effecten van dit soort systemen op de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer op de weg. Daarnaast wordt de acceptatie door potentiële gebruikers onderzocht. Tevens komt de vraag aan bod wat de consequenties zijn voor het ontwerp en onderhoud van het Nederlandse wegennet. De proef duurt acht maanden en wordt in het voorjaar van 2003 afgerond.

Aan de proef nemen vijfendertig vrachtwagens deel en mogelijk vijf bussen. De eindresultaten worden tijdens een conferentie in de zomer van 2003 gepresenteerd. De proef vindt plaats in samenwerking met de internationale auto-industrie, transportondernemingen, kennisinstituten en brancheorganisaties. Betrokken organisaties zijn onder andere Daimler Chrysler, MAN, DAF, het Koninklijk Nederlandse Vervoer (KNV), Transport en Logistiek Nederland (TLN), Eigen Vervoerders, Verladers en Ontvangers (EVO) en TNO. De uitkomsten van de proef helpen het ministerie en andere betrokken partijen bij het ontwikkelen van een visie en beleid ten aanzien van Advanced Driver Assistant-systemen.

De LDWA-proef valt binnen de Advanced Driver Assistant-systemen. Dit zijn systemen die het besturen van een voertuig comfortabeler maken en de bestuurder helpen en informeren. De bestuurder wordt als het ware ondersteund bij het rijden. Er komt meer technische intelligentie in het voertuig, maar de bestuurder blijft zelf rijden en houdt de verantwoordelijk voor zijn eigen rijgedrag.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie