Leveranciers software jagen gemeenten op kosten

Bron: Vereniging Nederlandse Gemeenten

Vereniging Nederlandse Gemeenten

Leveranciers software jagen gemeenten op kosten

De positie van gemeenten als afnemer van kantoorautomatisering en (netwerk)besturingssoftware verslechterd. Door het (verplicht) opleggen van onderhoudscontracten, gebruiken softwareleveranciers hun marktmacht om substantieel hogere licentie-inkomsten te genereren. Zo heeft Microsoft haar licentiebeleid ingrijpend gewijzigd waardoor het kopen van een nieuwe versie tegen een gereduceerd tarief, omdat men al over een licentie beschikt (upgrade), komt te vervallen. Afnemers dienen of een onderhoudscontract af te sluiten, of op het gewenste moment van vervanging opnieuw een volledige licentie aan te schaffen.

Het afsluiten van een duur onderhoudscontract heeft slechts zin bij het ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen