Leaserijder veiliger dan particuliere automobilist

Datum nieuwsfeit: 30-07-2002

VNA

Leaserijder veiliger dan particuliere automobilist

Vandaag meldt de Telegraaf dat uit onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat leaserijders per gereden aantal kilometers in het dagelijkse verkeer bij minder ongevallen betrokken zijn dan particuliere autobezitters. Ook krijgen ze relatief minder bekeuringen dan gewone automobilisten.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) ziet in de resultaten een duidelijke bevestiging van het beeld van de leaserijder dat de organisatie al langer uitdraagt. De organisatie is dan ook blij dat de resultaten haar eigen boodschap nog eens versterkt. Pieter Jan Biesheuvel, voorzitter VNA: 'Dat het verkeersgedrag van de leaserijder veiliger is dan die van de particuliere automobilist is voor ons absoluut geen verrassing. Leaserijders rijden veel meer kilometers dan de particuliere automobilist. Hierdoor hebben ze erg veel rijervaring en verkeersinzicht. Ze zijn het gewend om op onverwachte verkeerssituaties in te spelen. Ook zijn leaseauto's jonge, moderne voertuigen die goed onderhouden zijn. Zo zijn essentiële zaken als de stuurinrichting en de remmen in optimale conditie. Bovendien wil een leaserijder, net als een particuliere automobilist, zo min mogelijk ongevallen en bekeuringen krijgen. Hierbij geldt dat de leaserijder bovendien ook nog eens aangesproken wordt op zijn verkeersgedrag door de leasemaatschappij en werkgever. De leaserijder zal daardoor nog weer extra oplettend zijn in het verkeer als het gaat om het voorkomen van bekeuringen en ongevallen.'

VNA is de Vereniging voor Nederlandse Autoleasemaatschappijen en vertegenwoordigt de belangen van zo'n 100 leasemaatschappijen in Nederland die samen een marktaandeel van 88% vertegenwoordigen.

EINDE BERICHT

Noot voor redacties