VVD wil programmagegevens publieke omroep snel vrijgeven

Datum nieuwsfeit: 23-04-2004
Bron: VVD
VVD

22 apr 2004 - VVD: nu snel vrijgeven
programmagegevens

VVD en D66 bereiden een initiatiefwetsvoorstel voor over het vrijgeven van programmagegevens van de publieke omroep. VVD-Kamerlid Fadime Örgü is verheugd dat óók het CDA nu - dit van oorsprong VVD-initiatief - steunt. De steun bleek gisteren bij de presentatie van het CDA-mediaplan.

De VVD is het echter niet volledig eens met de mediaplannen van het CDA. De christen-democraten kiezen ervoor om de omroepverenigingen te versterken. De VVD is juist voorstander van het afschaffen van dit verzuilde omroepbestel. Dat bestel is volgens de liberalen volstrekt inefficiënt en er wordt ineffectief met belastinggeld omgesprongen.

Dat bewijzen ook de conclusies van de visitatiecommissie 'Rinnooy Kan'. Die concludeerde onlangs in haar rapport dat de Nederlandse omroepen ernstig tekort zijn geschoten in hun gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de publieke omroep als geheel. Örgü vindt het daarom vreemd dat het CDA een bewezen inefficiënt systeem in stand wil houden.

Örgü:,,Het CDA behartigt de belangen van de omroepverenigingen maar kijkt niet naar de zorgelijke feiten."

Voor meer informatie: (f.orgu@tweedekamer.nl)