Oplaat wil opheldering over dierenrechtenterroristen

Datum nieuwsfeit: 26-05-2004
Bron: VVD
VVD

26 mei 2004 - Oplaat wil opheldering over
dierenrechtenterroristen

VVD-Tweede-Kamerlid Gert-Jan Oplaat heeft vragen gesteld aan de minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over een recente aanslag van dierenrechtenterroristen. De aanslagen vonden plaats bij konijnenslachterij Enki in Someren. Oplaat wil van de bewindspersonen weten of het gaat om het Dieren Bevrijdings Front.

Vragen van het lid Oplaat (VVD) aan de Minister van Justitie en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over een aanslag door dierenrechtenterroristen

1. Heeft u kennisgenomen van de gebeurtenissen bij konijnenslachterij Enki te Someren in de nacht van 16 op 17 mei j.l. ?

2. Klopt het dat door deze aanslag op het bedrijf Enki twee bestelbussen geheel en een vrachtwagen grotendeels zijn uitgebrand?

3. Kunt u bevestigen dat dierenrechtenterroristen onder naam van het "Dieren Bevrijdings Front" de aanslag hebben opgeëist?

4.Heeft het opsporen, volgen en zo mogelijk vervolgen van dierenrechtenterroristen nog immer hoge mate van prioriteit in uw beleid, zoals u enkele maanden geleden heeft toegezegd? Zo ja, kunt u mededelingen doen over resultaten hiervan? Is dreiging van dergelijke aanslagen, voor zover meetbaar, afgenomen door uw beleid?

5. Zijn er in de weken dan wel dagen vóór 16 mei reeds signalen opgevangen over eventuele voornemens van dierenrechtenterroristen om (op korte termijn) Enki of andere bedrijven te treffen met een dergelijke aanslag? Zo ja, is al het mogelijke gedaan om dit te voorkomen?

Voor meer informatie: (g.oplaat@tweedekamer.nl)