Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Makelaars moeten markt heroveren

Datum nieuwsfeit: 28-05-2004
Vindplaats van dit bericht
Bron: NVM
Zoek soortgelijke berichten

NVM
Vastgoed Actueel

28 mei 2004

Makelaars moeten markt heroveren

De recent in het leven geroepen Eigen Huis Aankoopmakelaar moet consumenten deeldiensten aanbieden op het terrein van de aankoop van woningen. Maar volgens Robert van der Werf, directeur van de Rotero Groep uit Heerenveen en bedenker van het concept, zal het de makelaardij ook helpen een stuk van de verloren aankoopmarkt te heroveren.

Vijftien jaar geleden startte de Rotero groep met de Huis & Hypotheek formule. Behalve De Hypotheker was er in die tijd niets vergelijkbaars. Die leemte hebben wij ontdekt en daar zijn we ingesprongen. Vanuit de overtuiging dat de consument houvast nodig heeft. Hij zoekt iemand die hij kan vertrouwen, die kwaliteit levert en die onafhankelijk is. Wie dat op herkenbare wijze kan aanbieden heeft een streepje voor op de rest.
Het effect blijkt uit de cijfers. 50 Tot 75 procent gaat nu via ketens als De Hypotheker en Huis & Hypotheek. De verschuiving in distributie is enorm geweest. En dat was puur het gevolg van het ontstaan van nieuwe labels, nieuwe merknamen, waarmee de consument kwaliteit, professionaliteit, en efficiënte dienstverlening kreeg aangeboden.

Meer formules
Als vervolg hierop werd een aankoopmodule ontwikkeld voor de franchisenemers van Huis & Hypotheek, waarmee de marketing van de aankoopdiensten van makelaars kon worden geprofessionaliseerd: De Garantiemakelaar.
Inmiddels beheert de Rotero ook de Woonaccent-formule en het dit jaar opgerichte Immocom voor bedrijfsmakelaars. Van der Werf: Onze formules bestaan uit marketing en managementondersteuning: wij zetten het merk in de markt, wij doen marktonderzoek, wij trainen de makelaars commercieel, wij ondersteunen ze op het gebied van automatisering, en wij maken inkoopafspraken.
Voor dat laatste doel werd in 2003 het zogeheten Makelaars Netwerk opgericht. Aan de achterzijde maken wij inkoopafspraken met leveranciers van diensten en producten die een substantiële kostenpost vormen voor de makelaar: van hardware tot reclameborden en printservices. Aan de voorzijde willen we het netwerk vooral gebruiken als platform om opdrachten te verkrijgen voor de aangesloten makelaars, bijvoorbeeld ook op het terrein van taxaties en nieuwbouw.
De overeenkomst met Vereniging Eigen Huis voor het opzetten van de Eigen Huis Aankoopmakelaar is daar een eerste voorbeeld van. In totaal krijgen 250 makelaars de gelegenheid zich hiervoor aan te melden. Zij mogen de consument tegen vaste prijzen deeldiensten rond het aankopen van een woning gaan aanbieden: bezichtigen, onderhandelen en afhandelen. Deelname is toegankelijk voor leden van NVM, LMV en VBO.

Lees het complete omslagartikel in het juninummer van Vastgoed. Nog geen abonnee? Vraag een proefnummer aan of meldt u aan voor een (proef)abonnement bij Gerda van der Wal, tel. 030-6085185, e-mail: (vastgoed@nvmorg.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie