VVD wijst bestuurlijke boete in Drank- en Horecawet af

VVD

2 jun 2004 - VVD wijst bestuurlijke boete in
Drank- en Horecawet af

De VVD is voor een breed, interdepartementaal preventief beleid dat gezond en gewenst gedrag stimuleert, in plaats van ongezond gedrag verbiedt in de vorm van wet- en regelgeving. Daarbij gaat de VVD uit van de verantwoordelijkheid van het individu. Uiteraard wordt de keuzevrijheid van het individu begrensd daar waar er overlast ontstaat voor anderen. De samenleving moet dit zoveel mogelijk zelf, pragmatisch oplossen en de overheid moet oppassen voor rigide beleid dat in de praktijk alleen maar uitnodigt tot ontduiking en alternatieve routes. Bovendien moet de overheid overbodige regels schrappen in plaats van nieuwe in het leven te roepen.

De VVD draagt deze visie uit waar het gaat om de Tabakswet, maar ook daar waar het de Drank- en Horecawet betreft. De overheid probeert door wet- en regelgeving gewenst gedrag op te leggen en spant daarmee het paard achter de wagen. De horeca wordt overspoeld door ge- en verboden, het resultaat is dat jongeren zelf hun alternatieve kroeg inrichten. Alcohol mag niet worden geschonken aan kinderen onder de 16, het resultaat is dat voor het stappen thuis wordt 'ingedronken'.

Het kabinet heeft de VVD-fractie niet duidelijk kunnen maken welke noodzaak leidt tot het instellen van de bestuurlijke boete. De VVD zal dan ook tegen de invoering van de bestuurlijke boete stemmen.

2 juni 2004

Voor meer informatie: