Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

  Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
 

Uitgebreid zoeken
Service:
Verstuur persbericht
E-mailservice
RSS Follow nieuwsbank on Twitter
Boeken
Proefabonnementen
(Thuis) studeren
Vacatures
Verzekeringen
Vliegtickets



 

Koffie en thee beschermen tegen diabetes

Datum nieuwsfeit: 20-11-2009
Vindplaats van dit bericht
Dit is een authentiek persbericht Bron: UMC Utrecht
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

UMC Utrecht


Koffie en thee beschermen tegen diabetes

Het drinken van drie of meer koppen thee of koffie per dag verkleint de kans op diabetes type II met ongeveer veertig procent. Dat schrijven epidemiologen van het UMC Utrecht in het tijdschrift Diabetologia van december. Ze analyseerden de levensstijl van bijna 40.000 mensen gedurende tien jaar.

Het beschermende effect van koffie en thee blijkt uit een analyse van levensstijl en voeding, geïnventariseerd via vragenlijsten. De onderzoekers volgden de mensen tien jaar lang na het in kaart brengen van de levensstijl. Na tien jaar hebben ruim 900 van de 40.000 gevolgde mensen diabetes type II gekregen. Het blijkt dat mensen die drie koppen thee of koffie drinken minder kans op diabetes type II hebben dan mensen die nul tot één kop drinken. Ze lopen ongeveer veertig procent minder risico de ziekte te krijgen. Veel meer dan drie koppen per dag drinken heeft geen zin, het beschermende effect wordt niet groter. De epidemiologen gebruikten gegevens uit het bevolkingsonderzoek European Prospective Investigation into Cancer (EPIC-NL). De deelnemers hiervan hebben over tien jaar genomen 2,4 procent kans diabetes type II te krijgen.





Eerste auteur van het artikel is epidemioloog Susan van Dieren. "Eerder bleek al dat koffie een beschermende werking heeft op type 2 diabetes, maar voor thee was dit nog erg onduidelijk. Wij zagen in ons onderzoek een verlaagd risico op type 2 diabetes vanaf drie kopjes per dag, waarbij het niet uit maakte of dit koffie of thee was."

Overigens blijken thee- en koffiedrinkers zeer verschillende levensstijlen te hebben. Het drinken van veel thee gaat samen met een hogere opleiding, meer bewegen, minder alcohol drinken, minder roken en minder overgewicht. Voor stevige koffiedrinkers geldt precies het omgekeerde. Die leven over het algemeen juist ongezonder.





Waarom koffie en thee beschermen tegen diabetes is niet duidelijk. Het effect lijkt niet te danken aan effecten van caffeïne, zouten of de bloeddruk. Wel bevatten koffie en thee antioxidanten waarvan gesuggereerd wordt dat ze het ontstaan van diabetes kunnen remmen. Maar dat verband is omstreden.

In Nederland lijden zo'n 740.000 mensen aan diabetes, 90 procent daarvan heeft diabetes type II.

Bekende risicofactoren voor het ontstaan van diabetes type II zijn overgewicht, hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte. Een levensstijl met ongezond eten en weinig bewegen draagt sterk bij aan die risicofactoren.

Epidemiologen van het UMC Utrecht voerden het onderzoek uit samen met het RIVM. Het artikel is al online gepubliceerd. donderdag 19 november 2009

Persberichten.nl
Actuele persberichten,
zelf feeds selecteren
www.persberichten.nl

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

Terug naar boven


 
 
Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie