Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

VOC-collectie overgedragen aan West-Australië

Datum nieuwsfeit: 22-02-2011
Dit is een authentiek persbericht Bron: Rijksoverheid
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Rijksoverheid

VOC-collectie overgedragen aan West-Australië

Nieuwsbericht | 22-02-2011

Nederland heeft gisteren ruim 1125 VOC-objecten overhandigd aan West-Australië. De Nederlandse ambassadeur in Canberra Willem Andreae droeg de collectie officieel over aan Colin Barnett, de Premier van West-Australië. De overdracht vond plaats in het kader van de ANCODS (Agreement between Australia and the Netherlands Concerning Old Dutch Shipwrecks).

De objecten zijn afkomstig van de Batavia (1629), de Vergulde Draeck (1656), de Zuytdorp (1712) en de Zeewijk (1727). Deze schepen voeren onder de vlag van de Verenigde Oost-Indische Compagnie en vergingen in de 17e en 18e eeuw voor de West-Australische kust.

Collectie online beschikbaar
De collectie is ondergebracht in het Western Australian Museum in Fremantle. In de Shipwreck Galleries van het museum worden munten, aardewerk, ornamenten, kanonnen en andere artefacten uit de collectie aan het publiek getoond. De stukken zijn ook internationaal toegankelijk via een online database. Ambassadeur Andreae lanceerde de website samen met John Day, de Australische minister voor Cultuur en Kunst.
Willem Andreae (Nederlandse ambassadeur in Canberra) en John Day (Australische minister van Cultuur en Kunst) tijdens een rondleiding door de collectie in het Western Australian Museum

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie