Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Kritische spaarder krijgt ruim 1,8 procent meer rente

Datum nieuwsfeit: 15-12-2011
Dit is een authentiek persbericht Bron: Spaarrente.nl
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Tot 25% korting op parkeren bij Schiphol? Bezoek ons nu

Geldig t/m: 30 Dec 2014

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 30 Nov 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Kritische spaarder krijgt ruim 1,8 procent meer rente

Rentes 1-jaars spaardeposito steeds verder uiteen

EINDHOVEN, 20111215 -- Nu steeds meer banken de rentes op hun kortlopende deposito’s verhogen, wordt vastzetten een steeds aantrekkelijker alternatief voor de sparende consument. Pas echter wel goed op bij welke bank u gaat sparen, waarschuwt vergelijkingssite Spaarrente.nl, want de renteverschillen zijn groot. Bij het populaire 1-jaars deposito bedraagt het verschil tussen de hoogste en laagste rente op dit moment zelfs 1,85 procent.

De spaarrentes op 1-jaars deposito’s zijn het afgelopen jaar flink gestegen. Van gemiddeld 2 procent in januari naar 2,94 procent in december van dit jaar. Vooral de laatste maanden nemen de rentes op deze kortlopende deposito’s hand over hand toe. “Hierdoor wordt vastzetten steeds verleidelijker”, stelt Amanda Bulthuis van Spaarrente.nl. “Het loont echter wel om kritisch te kijken naar de verschillende aanbieders. De hoogste rente voor een 1-jaars deposito bedraagt 3,55 procent (GarantiBank), terwijl de laagste aanbieder slechts 1,7 procent biedt (Robeco). Een behoorlijk verschil, dat je bij een inleg van 10.000 euro toch 185 euro aan rente scheelt.”

Inflatie

Om te bepalen of het rentetarief dat je bank biedt redelijk is, is het verstandig goed te kijken naar het inflatiecijfer. In november bedroeg de inflatie in Nederland 2,6 procent. “Bij een bank die hieronder zit met haar spaarrente, moet je dus sowieso geen deposito afsluiten”, stelt Bulthuis. “Dan kost sparen je alleen maar geld.”

Toch biedt nog ruim een kwart van de spaaraanbieders op een 1-jaars deposito een rente onder de 2,6 procent. En voor wie met zijn spaargeld boven de heffingvrije grens voor de vermogensbelasting uitkomt, wordt het zelfs nog lastiger een bank te vinden waar sparen loont. “Als je bovenop de 2,6 procent inflatie ook nog 1,2 procent vermogensbelasting moet betalen, moet je dus minimaal een spaarrente van 3,8 procent ontvangen”, rekent Bulthuis voor. “Dit rentetarief is momenteel alleen haalbaar als je je geld minstens drie jaar vastzet op een deposito. En dan moet je nog maar hopen dat de inflatie in de tussentijd niet verder gaat oplopen.”

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie