NIEUWSbank
... waar nieuws meerwaarde krijgt
www.nieuwsbank.nl
E-mail: info@nieuwsbank.nl

Tientjes wint Women Inc Cordaid stimuleringsprijs

Datum nieuwsfeit: 28-02-2012
Bron: Stichting Tientjes

Tientjes wint Women Inc Cordaid stimuleringsprijs

Op 13 februari j.l. won Stichting Tientjes de stimuleringsprijs voor haar project "Scharrelondernemers".

Breda, 20120228 -- Stichting Tientjes heeft op 13 februari de Women Inc. Cordaid stimuleringsprijs gewonnen. De prijs wordt uitgereikt als stimulans voor organisaties die gericht zijn op de empowerment van vrouwen. De prijsuitreiking vond plaats in het Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tientjes won deze prijs voor haar project "Scharrelondernemers". Dit project is er op gericht om binnen de wet werken naar vermogen ruimte te scheppen voor part-time ondernemerschap vanuit een uitkering.

Tientjes creëert kansen en mogelijkheden voor mensen met minder (geld) om hen te stimuleren zelf in beweging te komen, hun passie en talent in de wereld te zetten en daar geld mee te verdienen.

Zij vraagt ondernemers om in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap diensten aan te bieden voor een tientje. Bijvoorbeeld een stoel bij een lezing, een plek bij een workshop of seminar, een ticket voor een inspirerend evenement, hulp bij de boekhouding of het schrijven van een ondernemingsplan.

Tientjes daagt mensen met een uitkering uit om hun aanbod ook bij hen op de site te zetten. Dan kunnen zij tientjes gaan verdienen en dingen uitproberen om kleinschalig ondernemerschap vorm te geven.

Daarnaast biedt de Tientjes Academie opleidingen aan, in ruil voor maatschappelijke dienstverlening (pay-it-forward) of tegen tientjes-tarieven.

Tientjes ijvert voor scharrelondernemerschap omdat ondernemen vanuit een uitkering in Nederland nagenoeg onmogelijk is. Je mag pas iets gaan ondernemen als je een sluitend bedrijfsplan hebt waarmee je in drie jaar tijd toegroeit naar een inkomen van 30.000 euro per jaar. Vanuit het referentiekader van 900 euro in de maand die je als bijstandtrekker bijvoorbeeld hebt, zijn dat niet realistische bedragen. Dat ontmoedigt. Zegt Erna Smeekens van Tientjes: "Daag mensen uit om 300 euro in de maand zelf te gaan verdienen en dan vinden ze een antwoord. Dan vinden ze hun eigen oplossingen."

Meer informatie kun je vinden op www.tientjes.net

Noot voor redacties