Manifestatie - 'Nieuw elan in het onderwijs: Leraren met Lef’

DEN HAAG, 20120330 -- Een groep van ruim vijfhonderd leraren en leraren in opleiding presenteert zich zaterdag 14 april tijdens de manifestatie Leraren met Lef in Utrecht. Deze Leraren met Lef zorgen voor nieuw elan in het onderwijs door niet af te wachten maar zelf aan de slag te gaan met onderwijsverbetering. Tijdens de manifestatie wisselen de docenten ervaringen uit, doen inspiratie op, stellen een manifest vast en verbinden zich tot een hecht initiatief binnen het onderwijsveld.

Tijdens het programma van de manifestatie treden leraren van het jaar op, komen leerlingen aan het woord en discussiëren onder andere staatssecretaris Halbe Zijlstra en SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan over het belang van de leraar. Er  worden talrijke voorbeelden getoond van bestaande ‘good practices’ waarbij Leraren met Lef zijn betrokken. Op het einde treden de Leraren met Lef naar buiten met een Manifest. In dat manifest worden collega-leraren, directeuren, lerarenopleiders, bestuurders, media en de politiek opgeroepen veel meer over te laten aan de leraren op school. Dan kan het onderwijs pas echt verbeteren!

Sinds 2 jaar is een groep leraren actief als Leraren met Lef, voornamelijk op LinkedIn. Inmiddels is het netwerk uitgegroeid tot een serieuze stichting, bedoeld voor leraren, bestuurd door leraren. Hoofddoel van de stichting is om de docent weer centraal in het onderwijs te krijgen. Die docent verdient vertrouwen, vrijheid en autonomie en is bereid samen te werken en verantwoording af te leggen.

“Kijk, leraren met lef zijn er altijd geweest, iedereen kende er wel een paar op zijn of haar school, maar we zien de laatste jaren een groei van dat soort docenten, die zelfbewust van binnenuit verantwoordelijkheid nemen voor verandering”, zegt Ragna Woodall (28 jaar, docent geschiedenis en maatschappijleer, Wateringse Veld College), de voorzitter van Leraren met Lef. “Het is de hoogste tijd om tegenwicht te bieden aan de negatieve beeldvorming die rond het onderwijs hangt; er gebeuren prachtige dingen,  dat maken we nu zichtbaar”.

“De 21ste eeuw vraagt om een onderwijssysteem waarbij leraren voortdurend nagaan hoe ze hun lessen kunnen verbeteren om het leren van leerlingen te verbeteren.  Dat vraagt van leraren een open, lerende en flexibele houding. Leraren met Lef hebben zo’n houding en spelen een belangrijke rol op scholen. Leidinggevenden moeten met hen de dialoog aangaan, hun vertrouwen geven en samenwerking stimuleren. Let op, dan gaat er echt iets veranderen in het onderwijs”

“Wij, Leraren met lef, zijn er klaar voor”.

Noot voor redacties