Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Rijbewijs halen in Amsterdam en Rotterdam het moeilijkst

Datum nieuwsfeit: 19-04-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: BRR | bureau voor rijscholen en rijlessen
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Rijbewijs halen in Amsterdam en Rotterdam het moeilijkst

Amsterdam, 20120419 -- Uit gegevens van het CBR blijkt dat Amsterdam, Rotterdam en Barendrecht in 2011 relatief de minste deelnemers slaagde voor hun eerste rijexamen. In deze steden slaagden slechts 36 tot 40 procent van de deelnemers. Het verschil met de andere steden was groot.

In sommige examenplaatsten lagen de slagingspercentages meer dan twintig procent hoger. De drie makkelijkste steden om het rijbewijs te halen waren Maastricht, Deventer en Weert. In deze drie steden slaagden meer dan 60 procent van de deelnemers voor hun eerste rijexamen. Het landelijke gemiddelde lag tussen de 49 en 53 procent. Een overzicht van de slagingspercentages van alle steden is te vinden op het originele artikel: Het rijbewijs halen is in Amsterdam en Rotterdam het moeilijkst.

Er is geen onderzoek gedaan naar de oorzaak van deze verschillen, maar het lijkt erop dat de drukte van de plek van afrijden een van de belangrijkste factoren is. Andere denkbare oorzaken zijn niet waarschijnlijk, zoals eventuele grote kwalitatieve verschillen tussen rijscholen in verschillende steden, of dat er in bepaalde steden minder rijlessen worden gevolgd voordat men een rijexamen aflegt. Dit lijkt onwaarschijnlijk omdat dichtbevolkte gebieden structureel slechter scoren.

Met name in steden in de randstad haalde men minder makkelijk het rijbewijs. Grotere steden in het zuiden hadden een aanzienlijk hoger slagingspercentage dan even grote steden in de randstad. Zo slaagde er in de Brabantse steden Den Bosch en Eindhoven tusssen de 56 en 60 procent en tussen de 51 en 55 procent. Dit is aanzienliek hoger dan kleinere steden in de randstad, zoals Dordrecht en Spijkenisse, waar het slagingspercentage tussen de 46 en 51 procent en 41 en 45 procent lag. Dit lijkt het intuïtieve vermoeden te bevestigen dat een rijexamen in een drukke stad moeilijker is.

Als we uit gaan van het landelijke gemiddelde kunnen we een simpel rekensommetje maken: zo’n 13 procent van de gezakte Amsterdammers en Rotterdammers waren in een gemiddelde stad wel geslaagd. Dit waren in 2011 1500 Amsterdammers en 1000 Rotterdammers. (We gaan er hier van uit dat enkel de plek van het rijexamen een factor van invloed is op het slagingspercentage. Eventuele verschillen in opleidingsniveau zouden ook denkbaar zijn.)

bron: BRR | rijlessen en rijscholen

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie