N/I/E/U/W/S/bank interactief Nederlands persbureau
www.nieuwsbank.nl
E-mail: info@nieuwsbank.nl

"Ruim tweederde van de coffeeshops kan gewoon dicht"

Datum nieuwsfeit: 20-04-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: THC Ondernemers Haarlem

"Ruim tweederde van de coffeeshops kan gewoon dicht"

HAARLEM, 20120331 -- Volgens cijfers van de KLPD zijn er in Nederland slechts 400.000 cannabis consumenten, dat staat in de onderstaande pinpoint presentatie vermeld, die door Politie Chef Max Daniel, de oprichter van het Hennep Task Force, werd gebruikt in zijn seminars. Hij bedoelt hier dus alle cannabis-consumenten van Nederland mee, niet alleen de gelukkigen die bij een coffeeshop kunnen kopen, maar ook de inwoners van de 341 gemeentes zonder coffeeshops. "De leugen regeert", concludeert coffeeshop exploitant Nol van Schaik.

Er worden slechts in 101 Nederlandse gemeentes coffeeshops gedoogd, en die bedienen slechts 40% van de cannabis consumenten, uitgaande van de cijfers van de KLPD, zo'n 160.000 Nederlanders.
De 40 % bereken ik met de cijfers die gegeven zijn in hetzelfde KLPD rapport dat Max Daniel gebruikte om zijn Hennep Task Force te rechtvaardigen.

In dit rapport uit 2006 staat dat er in 2001, toen er nog 805 gedoogde coffeeshops open waren, slechts 47 % van de cannabis-consumenten zijn cannabis bij een coffeeshop kocht, en dat 49 % van de blowers in een alternatief circuit kocht. De rest, 4 %, zou volgens dit rapport zelf kweken, en dus niet kopen.
Op dit moment zijn er nog maar 650 coffeeshops, ik neem hierdoor aan dat met het wegvallen van 155 coffeeshops ook minder mensen bij coffeeshops zijn gaan kopen, en dat nu meer mensen op straat moeten gaan kopen.

Uitgaande van 160.000 cannabis consumenten die in gemeentes met coffeeshops wonen, en de beschikbaarheid van 650 coffeeshops voor deze groep, zie ik niet wat het probleem zou moeten zijn met het maximum van 2000 leden die Opstelten volgens zijn Wietpas systeem toestaat.

Even rekenen: Er zijn dus 650 x 2000 plaatsen in coffeeshops beschikbaar, 1.300.000 mensen zouden dus lid kunnen worden van een coffeeshop. Geen probleem toch, er zijn maar 400.000 gegadigden, zelfs als die allemaal lid zouden worden van een coffeeshop, dus kan tweederde van de coffeeshops gewoon dicht, die blijken helemaal niet nodig te zijn, volgens de KLPD!
Het lijkt er sterk op dat ook dit door de KLPD gegeven cijfer van 400.000 een sterke onderschatting is van het werkelijke aantal cannabis-consumenten in Nederland, want ik kan met dit cijfer nog een berekening maken.

Haarlem heeft 150.695 inwoners (2011) en maakt 0.9 % van de bevolking uit, en zou volgens de KLPD 3600 van de 400.000 cannabis consumenten bedienen met 16 coffeeshops.
Zoals je ziet, ook hier zou geen probleem ontstaan met de 2000 leden grens, er zijn 32.000 beschikbare plaatsen.

Volgens de cijfers van de KLPD zou elke Haarlemse coffeeshop 225 klanten van cannabis voorzien. Die zouden, volgens de KLPD, tussen de 75 – 160 gram cannabis per jaar consumeren, dus tussen de 0.20 – 0.44 gram per dag.  Elke Haarlemse coffeeshop zou dus 225 x 0.44 gram is 99 gram per dag verkopen, uitgaande van een gemiddelde van € 10.- per gram zou de omzet zo'n € 1000,- per dag bedragen.  Zestig procent van dat bedrag zit in de verwerking en inkoop van de cannabis, hetgeen zou betekenen dat er per dag € 400,- zou overblijven om de huur, het personeel en andere vaste lasten te betalen, hetgeen niet toereikend zou zijn. Als deze cijfers correct zouden zijn waren de Haarlemse coffeeshops al lang failliet.

Sterker nog, met de KLPD gegevens van 400.000 cannabis consumenten in Nederland zou dus slechts 2.4% van de gehele Nederlandse bevolking cannabis gebruiken, en dan ook nog maar 1 a 2 jointjes per dag, want van 0.44 gram draait een stevige blower 1 joint. Waarom wordt er dan zo hard op cannabis gebruikers gejaagd in Nederland, met Amerikaanse maatregelen en tactieken? Wat is er in vredesnaam aan de hand?  Waarom draagt de Nederlandse regering ons gedoogbeleid niet uit als het, zij het niet perfecte, voorbeeld om met cannabis en haar gebruikers om te gaan?

De Leugen regeert in Nederland, en er is niemand die er iets aan kan doen, want de leugenaars maken de meerderheid van de Tweede Kamer uit.  Opstelten liegt ook, want hij blijft, ondanks alle ijzersterke argumenten van de oppositie, de leugens van Max Daniel uitdragen, en als je willens en wetens bewezen leugens verkondigt hoor je niet in de regering van een beschaafd land thuis! Oprotten met dat schorem!

Nol van Schaik.

Coffeeshop exploitant sinds 1991.

wortel@hempcity.net

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

Zie ook:
// Vindplaats van dit bericht