Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Verklaring premier Rutte na afbreken Catshuis onderhandelingen

Datum nieuwsfeit: 21-04-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Rijksoverheid
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Korting op: A). Aansprakelijkheid B). Rechtsbijstand C). Dating

Geldig t/m: 30 Sep 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Verklaring minister-president Rutte na afbreken onderhandelingen

Bijna zeven weken geleden stonden we hier. Maxime Verhagen, Geert Wilders en ikzelf. Hierbuiten bij het Catshuis. Toen sprak ik de ambitie uit om in heel moeilijke omstandigheden te doen wat nodig is voor de toekomst van Nederland. Vandaag moet ik u meedelen dat het de drie partijen die de politieke samenwerking zijn aangegaan uiteindelijk niet is gelukt om met gemeenschappelijke antwoorden te komen. En dan houdt het op. Want deze tijd vraagt om overtuigende antwoorden en niet om half werk.

We waren zo goed als klaar. Er tekenende zich een pakket af waarlangs we zouden gaan. Een pakket bezuinigingen om de staatsfinanciën op orde te brengen. Hervormingen om Nederland sterker te maken en een fatsoenlijke verdeling van de lasten. De PVV schrok op het laatste moment terug van de consequenties van de afspraak die we anderhalf jaar geleden bij de formatie hebben geformuleerd. Namelijk: om ook bij tegenwind en ook bij moeilijke omstandigheden orde op zaken te stellen. Ik kan niet anders concluderen dan dat het in die partij uiteindelijk aan politieke wil ontbrak. Daarom staan we hier vandaag met lege handen.

Dit kabinet en deze politieke samenwerking zijn het gevolg van een complexe verkiezingsuitslag en een versplinterd politiek landschap. Succes was niet bij voorbaat verzekerd voor dit minderheidskabinet met gedoogsteun. Maar dat wij dat avontuur niet tot een goed einde hebben kunnen brengen ervaren alle betrokkenen als een nederlaag. En het raakt mij zeker ook persoonlijk.

Ik heb zojuist de Koningin telefonisch op de hoogte gesteld van de ontstane politieke situatie. Maandagochtend zal de ministerraad in een extra vergadering bijeen komen om zich op de situatie te beraden.

Pretenties passen mij vandaag geenszins. Als wij niets doen, dan is het simpelweg zo dat we volgend jaar 28 miljard meer uitgeven dan dat er binnen komt. Dan stijgt de staatschuld dagelijks met 90 miljoen euro. Met andere woorden: het belang van Nederland is vandaag niet anders dan gisteren. En gezien die ernstige situatie wil het kabinet in overleg met de Tweede Kamer voorstellen doen om de noodzakelijke maatregelen te treffen. En we zullen daarbij steeds het belang voor ogen willen houden van de werkgelegenheid, het herstel van de overheidsfinanciën en het behoud van het vertrouwen van de financiële markten. En dat alles in het belang van Nederland.

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie