Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Reststromen in akkerbouw getest op duurzaamheid

Datum nieuwsfeit: 23-04-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Louis Bolk Instituut
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 30 Aug 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Reststromen in akkerbouw getest op duurzaamheid

DRIEBERGEN, 20120423 -- Akkerbouwers zetten in toenemende mate reststoffen in op hun bedrijf. Het is echter onduidelijk hoe duurzaam dergelijke stoffen uiteindelijk voor de akkerbouw zijn. In het praktijknetwerk Resttest XL gaan akkerbouwers in Flevoland het aanbod van reststromen testen op duurzaamheid, in nauwe samenwerking met reststofproducenten, de voedingsindustrie en waterschappen.

Recycling niet altijd duurzaam
Reststoffen uit de voedingsindustrie, uit vergisters of van composteerders worden steeds meer ingezet in de akkerbouw. Het gaat dan bijvoorbeeld om fosfaat en kali uit reststromen om de bodemvruchtbaarheid op peil te houden. Het idee erachter is om zoveel mogelijk ‘bijproducten’ nuttig te recyclen. ‘Bij onze zoektocht krijgen we steeds meer te maken met collega´s die proberen fosfaat en kali uit reststromen in te zetten. Dat klinkt sympathiek, maar wij willen zeker weten dat dit wel degelijk duurzaam is en niet alleen duurzaam lijkt’, stelt één van de telers. ‘Wij willen niet naar slechts één criterium kijken, maar onze maatregelen treffen op basis van 10 duurzaamheidscriteria waar  we ons aan hebben verbonden. We willen achterhalen wat de voordelen voor de landbouw zijn maar ook wat de nadelen en risico´s zijn. Is er bijvoorbeeld bij reststromen in vergelijking met kunstmest een verhoogd risico op uitspoeling waardoor de waterkwaliteit verslechtert?

Samenwerking tussen akkerbouwers, industrie en waterschappen
Samen met reststofproducenten, leveranciers en waterschappen gaat het praktijknetwerk het aanbod van reststromen onderwerpen aan een ‘resttest’.  “We gaan er daarbij van uit dat niet de stof alléén bepalend is voor de duurzaamheid maar vooral ook de toepassing in bedrijfsverband ” licht projectleider Chris Koopmans van het Louis Bolk Instituut toe. “Je moet zorgvuldig afwegen en testen hoe duurzaam reststromen zijn, en hoe je die optimaal kunt inzetten. Het gaat dan om de techniek om die reststof toe te dienen en ook om de juiste timing. Zo voorkom je dat je, met alle goede bedoelingen vooraf, uiteindelijk meer kwaad dan goed doet bij het recyclen van reststoffen.”

Het netwerk Resttest XL gaat daar op de bedrijven mee aan de slag en betrekt de keten erbij: leveranciers, afnemers verenigd in de Stichting Veldleeuwerik, en waterschappen die belang hebben bij schoon water.

[logo]

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie