Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Verklaring Rutte over ontstane politieke situatie

Datum nieuwsfeit: 24-04-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Rijksoverheid
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Tot 25% korting op parkeren bij Schiphol? Bezoek ons nu

Geldig t/m: 30 Dec 2014

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 15 Okt 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Verklaring Rutte over ontstane politieke situatie

Minister-president Rutte heeft voorafgaand aan het Tweede Kamerdebat een verklaring afgelegd over de ontstane politieke situatie.

Mevrouw de voorzitter,

Gisterenmiddag heb ik de Koningin het ontslag aangeboden van alle ministers en staatssecretarissen. Dat was onvermijdelijk nadat zaterdag jongstleden de gesprekken in het Catshuis over noodzakelijke maatregelen op financieel-economisch terrein waren mislukt. Na zeven weken van intensieve gesprekken bleek het uiteindelijk niet mogelijk een gezamenlijk antwoord te formuleren op de grote vragen waar Nederland voor staat. Helaas besloot een van de partijen aan tafel op het laatste moment geen steun te willen geven aan het pakket dat op een haar na was uitonderhandeld. En daarmee ontviel de basis aan de politieke samenwerking tussen de coalitiepartijen en de gedoogpartner. Het kabinet heeft hierin reden gezien voor ontslag, omdat er onvoldoende zekerheid is dat de uitvoering van het regeerakkoord voldoende parlementaire steun krijgt.

Het kabinet betreurt deze ontwikkeling zeer. We zijn de gesprekken ingegaan met de bedoeling onder moeilijke omstandigheden te doen wat goed is voor Nederland. En stilstand is niet goed voor Nederland. De noodzaak om maatregelen te treffen is na zaterdag immers niet anders of minder geworden. Daarvoor zijn de problemen te ernstig. De economie hapert, de werkgelegenheid staat onder druk en de staatsschuld groeit sneller dan we ons kunnen veroorloven. Dat zijn de feiten en daarvoor kan niemand weglopen.

Ondertussen sta ik hier - zoals ik ook zaterdag al zei - zonder pretenties. Het woord is nu aan de Kamer en straks aan de kiezer, zoals dat hoort in ons democratisch bestel. Tegelijkertijd sta ik hier wel met de hoop dat partijen in deze Kamer bereid zijn om in de komende tijd, samen met het kabinet, te doen wat nodig is om Nederland op een verantwoorde manier door deze moeilijke economische omstandigheden te loodsen. In het belang van Nederland en de Nederlandse bevolking. Het kabinet gaat graag daarover met uw Kamer in debat.

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie