DHV wint projectmanagement grootscheepse renovatie ziekenhuis Bonaire

Caribisch Nederland investeert $30 miljoen in klimaatbewuste gezondheidscentra

EINDHOVEN, 20120424 -- Advies- en ingenieursbureau DHV gaat de komende drie jaar op Bonaire diverse bouw- en renovatieprojecten begeleiden. Het San Francisco ziekenhuis en naastgelegen verzorgingshuis Kas di Kuido in Kralendijk alsmede bedrijfsondersteunende functies, worden ingrijpend gerenoveerd en uitgebreid. Overkoepelende stichting Fundashon Mariadal gunde DHV de opdracht. De totale bouwwaarde bedraagt $30 miljoen.

Klimaatbewust bouwen
Het gebouwencomplex is na oplevering klimaatbewust. Zo zijn de ruimtes flexibel en toekomstvast. John Tummers, de senior projectmanager bij DHV: ‘Samen met projectmanager Sjoerd Antonise van DHV leiden we dit project vanuit Nederland én Bonaire in goede banen. Laatstgenoemde  is al aan de slag op Bonaire’. Het project hangt samen met een Rijksopgave om de gezondheidszorg op de Caribische eilanden Bonaire, St. Eustatius en Saba de komende vijf jaar toekomstvast te ontwikkelen naar Nederlands kwaliteitsniveau. DHV assisteert momenteel ook de lokale zorgstichtingen op St. Eustatius en Saba bij het definiëren en inrichten van toekomstige huisvestingsprojecten van verzorgingshuizen en medische centra.

Enige zorgorganisatie op Bonaire
In februari 2000 zijn binnen Fundashon Mariadal de eerste stappen gezet om van een taakgerichte zorgverlening uit te groeien naar een patiëntgerichte zorgverlening. ‘De totale zorg voor zo’n 16.000 eilandbewoners en toeristen moeten worden gewaarborgd,’ aldus Tummers. Het hospitaal San Francisco is het enige ziekenhuis op Bonaire en heeft een capaciteit van 36 bedden. De spoedeisende hulp en afdelingen Interne geneeskunde, Algemene chirurgie, Orthopedie, KNO en Oogheelkunde zijn hier ondergebracht.

Noot voor redacties