Nederlandse export in gevaar. Sense of urgency ontbreekt in Nederland

Publicatie wereldwijd unieke 6-talige app iEXPORT bij het multimediale boek: ‘De invloed van het internet op de Nederlandse export. Hoe houden wij onze voorsprong vast?’

COLMENAR-MALAGA, Spanje, 20120425 -- Bij het multimediale boek: ‘De invloed van het internet op de Nederlandse export. Hoe houden wij onze voorsprong vast?’ is nu de unieke app iEXPORT uitgebracht. Andere landen internationaliseren versneld dankzij het internet. De app laat zien hoe snel landen groeien wat betreft hun internetparticipatie. Hierdoor wordt in beeld gebracht hoeveel concurrentie Nederland de komende jaren kan verwachten. Middels research is voor een dertigtal landen in beeld gebracht hoeveel bedrijven het internet zullen betreden. Een gedeelte van deze bedrijven gaat exporteren en zij worden daarmee concurrenten van Nederlandse exportbedrijven. Ook andere landen kunnen met elkaar vergeleken worden.

Sense of urgency

De app iEXPORT is in aansluiting op bovengenoemd boek ontwikkeld om de sense of urgency in Nederland aan te wakkeren. Nederland heeft een groot deel van haar welvaart opgebouwd in het pre-internet (off line) tijdperk. Veel andere landen internationaliseren momenteel versneld dankzij het internet waardoor de Nederlandse export achterop raakt.

De app iEXPORT in combinatie met het boek  “De invloed van het internet op de Nederlandse export. Hoe houden wij onze voorsprong vast?” legt als eerste een verband tussen toenemende internetparticipatie en exportgroei. In het verlengde daarvan geeft het boek op basis van meer dan 10 jaar ervaring inzicht hoe het internet ook prachtige kansen biedt om op eenvoudige wijze export uit te bouwen.

Bekijk de screenshots en lees meer over de unieke app iEXPORT op

Bekijk een wereldlijst van landen met hun internetparticipatie op www.alcius.nl/exportapp

Quotes bij het boek

Ik roep u op om óók in uw directiekamer of managementteam het onderwerp ‘Export & Internet’ strategisch op de agenda te plaatsen.
Bernard Wientjes, voorzitter ondernemingsorganisatie VNO NCW

Ondernemerschap en Internet hangen nauw samen. Van harte aanbevolen!
Jan Peter Balkenende

…..  dat het internet effectiever ingezet zou moeten worden door het Nederlandse internationaal georiënteerde bedrijfsleven.
Mr. Peter van Leeuwen, diplomaat cq ambassadeur in landen als China, Duitsland, Irak, Kazachstan en West Afrika

Bekijk ook via www.alcius.nl/exportpers de inhoudsopgave van het boek, het voorwoord door Bernard Wientjes en de inleiding.

Over Geert Nijkamp / Over de auteur

Geert Nijkamp is export. Opgegroeid op de Nederlands-Duitse grens is hij een groot deel van zijn leven bezig met internationaal zakendoen. Hij heeft Duitsland de afgelopen 20 jaar in rap tempo zien internationaliseren en ziet eenzelfde ontwikkeling ontstaan in Spanje, waar hij sinds 2006 woont. Al vele jaren is het zijn missie middels voordrachten etc. de Nederlandse exportwereld er van te doordringen dat we ingehaald worden wanneer  exporterende bedrijven het internet niet sterker in gaan zetten.

Noot voor redacties