Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Hero Brinkman: ‘Er mag af en toe dode vallen door politiekogel’

Datum nieuwsfeit: 26-04-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Uitgeverij Pepijn BV
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Tot 25% korting op parkeren bij Schiphol? Bezoek ons nu

Geldig t/m: 30 Dec 2014

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 15 Okt 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Hero Brinkman: ‘Er mag af en toe dode vallen door politiekogel’

Brinkman vindt dat politie zwaar tekortschiet in handhavingstaak

Eindhoven, 20120424 -- Deze uitspraken staan in het op 26 april uit te komen boek ‘De Laatste Schakel, denkers en doeners over de complexiteit van toezicht en handhaving’. De auteurs Koos Meijer en Herman Jansen interviewden 23 deskundigen over de stand van de handhaving in Nederland en lieten niets onbesproken. Veel incidenten werden in de afgelopen jaren toegeschreven aan falend toezicht. De auteurs gingen op zoek naar de dieperliggende oorzaken.

Sommige beweringen in het boek liegen er niet om. Hardliner Hero Brinkman vindt dat de politie zwaar tekortschiet in haar handhavingstaak en beweert dat er zo nu en dan best een dode mag vallen door een politiekogel. Ook zou hij graag zien dat het leger wordt ingezet bij de handhaving van de openbare orde. Veel burgemeesters, vooral die van de PvdA, vindt hij te slap. ‘Ze denken dat als je laat zien dat je vergevingsgezind, genuanceerd en sociaal bent, dat andere mensen dan ook aardiger worden. Daar geloof ik niet in. Je trekt de ME alleen terug om op te schalen’, zegt hij in het boek.

Opmerkelijk is ook de constatering van Johan Andela, wethouder handhaving van de gemeente Almelo, dat wethouders in spé van hun landelijke politieke bureau het advies krijgen om te voorkomen dat ze opgezadeld worden met handhaving in de portefeuille. Daar is namelijk geen eer aan te behalen, het is een lastig onderwerp. Dat handhaving politiek gevoelig ligt, merkten de auteurs al aan het feit dat ze geen enkele burgemeester bereid vonden mee te werken aan hun boek.

Uit alle interviews blijkt wel hoe complex toezicht en handhaving zijn. Wethouder Andela verzucht dat hij de halve stad moet afbreken als hij werkelijk alle wetten en regels moet handhaven. ‘De complexiteit van de handhaving gaat richting chaos,’ verzucht Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer. ‘De kramp rondom handhaving wordt voor een belangrijk deel veroor­zaakt door de beheersbaarheidsgedachte. Voor de media is het een geweldig verhaal over falen en het aanwijzen van een schuldige.’

De geïnterviewde deskundigen en de auteurs constateren dat handhavers en toezichthouders altijd suboptimaal moeten werken. De beperkte middelen maken dat er keuzes moeten worden gemaakt. Keuzes maken betekent dat je iets niet doet of minder goed doet dan je zou willen. Een incident, of dat nou een brand is in een opslagplaats voor chemische stoffen of een verwarde jongen die burgers in een winkelcentrum dood­schiet, maakt deze ´tekortkoming´ zichtbaar. Het is de vraag of de samenleving dat moet accepteren.

Gegevens boek:

De laatste schakel, denkers en doeners over de complexiteit van toezicht en handhaving

Koos Meijer en Herman Jansen

Isbn: 978 9078709 169

Aantal pagina’s: 254

Boekwinkelprijs:  24,95

Recensie-exemplaren zijn op te vragen bij Uitgeverij Pepijn: info@uitgeverijpepijn.nl of 06 22944321

In overleg met de uitgever kan een interview met één of beide auteurs worden geregeld.

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie