Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Cultuur snuiven in de Vredesstad Münster

Datum nieuwsfeit: 27-04-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Grensoverschrijdend Projectbureau voor Toerisme
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Tot 25% korting op parkeren bij Schiphol? Bezoek ons nu

Geldig t/m: 30 Dec 2014

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 15 Okt 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Cultuur snuiven in de Vredesstad Münster

Politieke tekeningen, lakwerk en middeleeuwse schatten in musea Münster

MÜNSTER / GRONAU, 20120427 -- Het weer is onvoorspelbaar, maar gelukkig is er ook bij regen genoeg te doen in Münster. Zo is er in het Museum für Lackkunst een expositie over Europees lakwerk te zien en kunnen liefhebbers van Picasso hun hart ophalen bij de tentoonstelling 'Picasso, die Kommunisten und das Theater', met zo’n 80 werken afkomstig uit het Museum voor kunst en historie in Saint-Denis. De verzameling werken is voor het eerst in Duitsland te zien en toont de politieke kant van de bekende Spaanse kunstenaar. De tentoonstelling Goldene Pracht in het Landesmuseum is voor liefhebbers van middeleeuwse kunst een must.

Lakwerk is met name bekend als kunst uit China, Korea en Japan. Het Museum für Lackkunst toont in deze expositie echter lakwerk van Europese kunstenaars. Voor dit handwerk wordt veelal gebruik gemaakt van de stof urushi, een harsachtige stof die uit de Lakboom wordt gewonnen. Zes kunstenaars uit Spanje, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland tonen wat zij kunnen met urushi. De resultaten variëren van vazen tot wandpanelen en van sieraden tot gedecoreerde dierenbeenderen.
Urushi. Japanlack als Werkstoff europäischer Künstler | 6-5-2012 t/m 12-8-2012 | www.museum-fuer-lackkunst.de

Tegelijkertijd loopt in het Kunstmuseum Picasso Münster de expositie 'Picasso, die Kommunisten und das Theater'. De Franse dichter en communist Paul Éluard liet een deel van zijn collectie na aan zijn geboorteplaats Saint-Denis. Picasso volgde zijn voorbeeld en schonk het Museum voor kunst en historie in Saint-Denis in totaal 56 werken. Een deel hiervan was een collectie tekeningen die de kunstenaar voor het partijblad van de Franse communistische partij maakte. Tevens zijn er tekeningen te zien die Picasso voor het door Douglas Cooper geschreven werk 'Picasso Théâtre' maakte.
Picasso, die Kommunisten und das Theater | 28-4-2012 t/m 19-8-2012 | www.kunstmuseum-picasso-muenster.de

Naast deze twee prachtige tentoonstellingen is bovendien de expositie Goldene Pracht nog tot eind mei te zien in het LWL-Landesmuseum für Kunst und Kultur. Wie van glimmend goud en fonkelende edelstenen houdt zit goed bij deze parade van middeleeuwse schatten uit Westfalen. De  kostbaarheden getuigen zowel van religieuze als van wereldlijke macht. De tentoonstelling gaat niet alleen in op de artistieke kwaliteit van de objecten maar plaatst deze ook in hun historische context.
Goldene Pracht | nog t/m 28-5-2012 | www.lwl-landesmuseum-muenster.de

Meer informatie over activiteiten in de grensregio: www.geheimoverdegrens.nl

Het project 'Geheim over de Grens' wordt in het kader van het INTERREG IV A progamma Deutschland-Nederland medegefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en door  de Ministeries van Economische Zaken van de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen en de provincies Overijssel en Gelderland. Het wordt begeleid door het programmamanagement bij de EUREGIO.

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie