Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina

Wetenschap:

Milin Eurotexx gevelbekleding geeft woningen in IJburg nieuw leven

Datum nieuwsfeit: 01-05-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Milin B.V.
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Tot 25% korting op parkeren bij Schiphol? Bezoek ons nu

Geldig t/m: 30 Dec 2014

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 30 Nov 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Milin Eurotexx gevelbekleding geeft woningen in IJburg nieuw leven

Nieuwe gevelbekleding doet wijk weer opbloeien.

NIEUWEGEIN, 20120501 -- 'Met deze 2000 vierkante meter Eurotexx gevelbekleding zijn de bewoners voor tientallen jaren verlost van extra hoge onderhoudskosten, die men met de houten bekleding wel had, zegt Martijn van der Wal, manager bedrijfsbureau bij Talen Vastgoedonderhoud Dronten b.v. Het bedrijf verzorgt de gevelrenovatie van een woningbouwproject aan de Mattenbiesstraat op het Amsterdamse IJburg. Van de woningen, die in 2004 werden gebouwd, is de houten gevelbekleding na 8 jaar zo aangetast dat deze nu vervangen diende te worden.

Vergrijsd en scheuren
Met Martijn van der Wal en uitvoerder Anton van Ommen maken wij een wandeling langs de woningen, waarvan 3 blokken helemaal klaar zijn. Twee andere woonblokken staan in de steigers. Naast de volledige vergrijzing van de houten gevelpanelen, toont Anton ons de scheuren in het hout. Op diverse plaatsen is de gevelbekleding zo zwaar aangetast dat opnieuw schilderen geen opties was. “Wanneer je dit gaat schilderen sta je over 3 jaar hier weer”, zegt Van Ommen. “De verf hecht onvoldoende aan de zwaar aangetaste ondergrond.” Van der Wal: “Het zit hem eigenlijk niet eens in het materiaal. Aanvankelijk zagen deze vurenhouten gevels er super strak uit. Maar hout heeft met regelmaat een intensieve behandeling nodig. En zeker wanneer het tijdens het bouwproces onvoldoende wordt behandeld, gaat het na enkele jaren al snel mis. Er komt vocht in het hout en dat vreet zich als maar verder. Vooral op de kopse kanten zie je dat het scheurt. Dat heeft ook te maken met de werking van het hout. Bij zon zet het uit en bij kouder weer krimpt het, waardoor het uiteindelijk gaat barsten.”

Nieuwe bekleding Eurotexx
De medewerkers van Talen Vastgoedonderhoud verwijderen de houten gevelbekleding om deze te vervangen door kunststof. “Daarmee is men voor tientallen jaren verlost van intensief onderhoud”, aldus Van der Wal. Aanvankelijk koos de opdrachtgever voor het product NatureTech, eveneens van Milin uit Nieuwegein. “Maar na overleg met eigenaar Miltenburg hebben wij gekozen voor Eurotexx. Niet alleen vanwege prijstechnische aspecten. Eurotexx is een multifunctionele gevelbekleding, die ook wordt toegepast in extreme weersgebieden, b.v. voor vakantiewoningen langs de zee. Ook in die ziltezeelucht behoudt het zijn kleur en zijn uitstraling.”

Verbeterde structuur
Eurotexx is extra aantrekkelijk omdat recent de structuur van de dubbele rabatdelen werd vernieuwd. Hierdoor kreeg het materiaal een nog natuurlijker uitstraling. Eurotexx is een volschuim gevelbekleding, met een unieke aansluiting, waardoor wind en vocht geen kans hebben tussen de panelen door te dringen. Ook de hoge dichtheid van het materiaal zorgt dat de spouw altijd droog blijft. Eurotexx is onderhoudsarm, UV-bestendig en milieuvriendelijk.

Onderhoudsvriendelijk
Anton van Ommen: “Je veegt af en toe met een vochtige doek over de gevelbekleding en je hebt voor tientallen jaren een prachtige gevel, waarvan de uitstraling en de kleur volledig behouden blijven. Dit gevelproduct gaat gewoon 30 jaar mee. Van Ommen laat zien hoe gemakkelijk het zich laat verwerken. Het op maat zagen van de panelen gebeurt met de cirkelzaag en de panelen worden vervolgens met de nietmachine in de spijkernaad vast gezet. Op die manier krijgt men een onzichtbare bevestiging. Wanneer vervolgens ook de voordeuren zijn vernieuwd in een eigen gekozen kleur, dan straalt de gevel als vanouds. Op die manier krijgt de hele buurt een geweldige upgrate.

Visitekaartje

“Deze gevels zijn het nieuwe visitekaartje van de wijk”, aldus Van der Wal: “Het is leuk om te zien dat de bewoners zo enthousiast zijn. Ze leveren ook hun bijdrage om het mooi te houden. Want nu de gevels zijn vernieuwd, wordt het trottoir extra vaak geveegd. Want men is weer trots op zijn wijk”. Waar een mooie gevel al niet toe kan leiden.

Voor meer informatie betreft dit project zie http://www.milin.nl of http://www.eurotexx.nl

Milin panelen en profielen

[gevel]

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie