Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau

Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Requiem voor alle slachtoffers Auschwitz

Datum nieuwsfeit: 03-05-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Stichting Alfa
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Requiem voor alle slachtoffers Auschwitz

Wereldpremiere 3 mei in De Nieuwe Kerk Amsterdam

Amsterdam, 20120307 -- Ter nagedachtenis van alle slachtoffers van Auschwitz vindt in 2012 in een reeks Europese steden een bijzonder project plaats. Requiem voor Auschwitz: een monument in muziek, film, beeld en woord.

Requiem voor Auschwitz wordt een gemeenschappelijk ontmoetingsmoment voor vertegenwoordigers van Joodse-, Roma-, Sinti-, en andere slachtoffergroepen tegen een   achtergrond van verminderende tolerantie in Europa.

Het vormt een levend bewijs van de kracht van cultuur tegenover discriminatie en uitsluiting.

De kern van de ontmoeting is de compositie Requiem voor Auschwitz (2009) van de Nederlandse sinto-autodidact Roger Moreno Rathgeb. Deze wordt uitgevoerd door het Roma- und Sinti Philharmoniker uit Frankfurt am Main onder leiding van rom-dirigent Riccardo M Sahiti. Per land maken speciaal genode solisten dichters, acteurs en een groot koor deel uit van het programma. Vaste organist is de Nederlander Jan Raas.

De uitvoeringen worden omlijst door speciale exposities, een film- en documentaireprogramma, debatten en een muziekprogramma. In mei verschijnt een digitale expositie op de websites van de samenwerkende partners. Deze gaat in op de recente geschiedenis en positie van Roma en Sinti in Europa. In Amsterdam vindt een internationale conferentie plaats over dit onderwerp, met medewerking van het NIOD en de Anne Frank Stichting.

In 2012 wordt het Requiem nog uitgevoerd in Krakau, st Katharina Kirche, Polen (1 aug), Boekarest, Atheneum, Roemenië (10 okt), Frankfurt am Main, Der Alte Oper, Duitsland (24 okt) Praag, Rudolfinum, Tsjechië (4 nov), Boedapest, Paleis van de Kunsten, Hongarije (6 nov)

Belangrijkste partners zijn in Nederland:

de Anne Frank Stichting, Nationaal Comité 4 en 5 mei, NIOD/Centrum voor Holocaust en Genocide Studies, Nieuwe Kerk Amsterdam, Herinneringskamp Westerbork, Nederlands Auschwitz Comité, Nederlands Instituut voor Sinti en Roma.

Buiten Nederland:

Polen: Roma People Association, Roemenië: National Centre for Roma Culture Romano Kher, Duitsland: Philharmonischer Verein der Sinti und Roma, die Förderverein Roma Frankfurt/M en Central Council of German Sinti and Roma in Duitsland, Tsjechië: Slovo 21 en Khamoro World Roma Festival, Hongarije: Romedia Foundation.

meer info www.requiemforauschwitz.eu

[]
Der Roma und Sinti Philharmoniker uit Frankfurt am Main. Foto: Bjoern Hadem
Klik op de foto voor download in hoge resolutie 4,1 mb

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie