Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina

Wetenschap:

Sculpturenroute raumsichten geopend

Datum nieuwsfeit: 04-05-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Grensoverschrijdend Projectbureau voor Toerisme
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Tot 25% korting op parkeren bij Schiphol? Bezoek ons nu

Geldig t/m: 30 Dec 2014

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 15 Okt 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Sculpturenroute raumsichten geopend

'De Vecht volgen' is het motto waarmee bezoekers worden uitgenodigd om het mooie landschap van het Nederlands-Duitse Vechtdal met zijn talrijke kunstobjecten in de openlucht te verkennen.

ENSCHEDE/GRONAU, 20120504 -- De in 2000 geopende sculpturenroute kunstwegen is een schot in de roos gebleken. Het geheim? Interessante en spraakmakende kunstwerken her en der in het landschap, die het beste met de fiets kunnen worden ontdekt. De 132 km lange route van Zwolle naar Nordhorn loopt grotendeels langs de Overijsselse Vecht, die in Duitsland Vechte heet. Met de opening van het project raumsichten op 4 mei heeft de sculpturenroute in de Grafschaft Bentheim er 9 objecten bijgekregen. Inmiddels maken meer dan 80 kunstwerken deel uit van dit in Europa unieke project.

Het uitgangspunt van het nieuwe sculptuurproject is het samenbrengen van ruimtelijke ordening en beeldende kunst om een gemeenschappelijk toekomstperspectief voor het Vechtlandschap te ontwikkelen. Tijdens twee expert meetings met planologen konden de 16 uitgenodigde kunstenaars zich verdiepen in de geschiedenis, het heden en de toekomst, allemaal vanuit planologisch perspectief. Een internationale jury heeft uiteindelijk 9 projectvoorstellen uitgekozen, die inmiddels zijn gerealiseerd.

Het kunstwerk 'Laßnitz' van de Weense kunstenaar Hans Schabus is een spoorbrug die oorspronkelijk de gelijknamige rivier in Stiermarken overspande. Op zijn nieuwe plek in Ohne slaat het kunstwerk letterlijk een brug tussen de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. Ze overspant de Grafschafter Vechte, maar staat verder geïsoleerd in het weiland zonder enige verkeersfunctie.

In een vijver met de indrukwekkende Burcht Bentheim op de achtergrond heeft de New Yorkse kunstenaar Paul Etienne Lincoln een paviljoen neergezet. Het kunstwerk met de titel 'Bad Bentheim varken' omvat veel meer dan de verwijzing naar het bekende lokale varkensras. In het paviljoen staat een reproductie van een varken met in zijn binnenste een draaiorgel. Tijdens een nieuwe jaarlijkse ceremonie varen speciaal opgerichte spaarclubs naar het eiland om het dier een eikel te voeren. Die springt dan weer als vergulde eikel uit zijn achterste. Met die eikels wordt de aanplant van nieuwe eikenbomen op de plek van het voormalige bos bij de burcht gerealiseerd.

In de burcht zelf is voor het eerst een schilderij van Jacob van Ruisdael met de Burg Bentheim erop te zien. De Nederlandse kunstenaar Willem de Rooij heeft voorgesteld om dit schilderij publiek toegankelijk te maken. Er werd een speciale tentoonstellingsruimte voor gecreëerd. De veelzeggende titel van het werk is 'residual'.

De alsmaar strengere wetten die niet-rokers tegen rokers moeten beschermen zijn het onderwerp in het kunstwerk 'Smoking shelter' van de Oostenrijkse kunstenares Eva Grubinger in het kuurpark van Bad Bentheim. Door de constructie van het open paviljoen is het niet mogelijk de rokers van buiten te herkennen, omgekeerd wordt de rokers het uitzicht op de mooie omgeving ontzegd.

Bij de Reiterbrücke in Nordhorn is het kunstwerk 'Fietspadenknooppunt', van de in Berlijn wonende kunstenaars Folke Köbberling en Martin Kaltwasser ontstaan. Het heeft de vorm van een klaverblad, met in- en uitvoegstroken, gescheiden rijbanen en alles wat we als automobilist kennen. Hier mogen alleen voertuigen komen die geen CO² uitstoten. Dit kunstwerk wijst vooruit naar een nieuwe verkeerspolitiek in de 21ste eeuw.

Vlakbij een nieuwbouwgebied in Hestrup, waar in 2009 resten van een nederzetting uit de prehistorische trechterbekercultuur werden gevonden, staat het kunstwerk 'Ergens anders heen' van Tamara Grcic uit München. Op een heuvel staan 12 uitvergrote kopieën van aardewerken vazen die bij de nederzetting zijn gevonden.

Dat tijdloos niet altijd voor de eeuwigheid betekent, wordt weerspiegeld in het kunstwerk 'z.t. (Open plek)' van Marko Lulic uit Wenen. Hij heeft 30 Rademacher bollampen, in de jaren ’80 erg populair straatmeubilair, samengevoegd in een lichtinstallatie.

Christoph Schäfer heeft zich in zijn kunstwerk 'Topografie van de gemeenschappelijkheid', met de vraag beziggehouden of een middeleeuwse meent, gemeenschappelijk dorpsbezit, als leidraad kan dienen voor de huidige omgang met grondbezit.

De fietsroute langs raumsichten en kunstwegen is volledig bewegwijzerd. Het is aan te raden om met de speciale fietskaarten op stap te gaan. Gedetailleerde informatie over de kunstwerken biedt het nieuwe kunstwegen-reisboek dat binnenkort verschijnt. Heel handig voor onderweg: de gratis kunstwegen-app. Meer informatie: www.raumsichten.org

Meer informatie over fietsroutes en cultuur in de grensregio: www.grensbelevenis.nl en www.geheimoverdegrens.nl

___________________________________________________________________________

De projecten 'Geheim over de grens' en grensbelevenis.nl worden in het kader van het INTERREG IV A progamma Deutschland-Nederland medegefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en door  de Ministeries van Economische Zaken van de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen en de provincies Overijssel en Gelderland. Ze worden begeleid door het programmamanagement bij de EUREGIO.

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie