Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Bijeenkomst: Sterke Burgers, Veilige Wijken in Utrecht

Datum nieuwsfeit: 09-05-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtswijken
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Tot 25% korting op parkeren bij Schiphol? Bezoek ons nu

Geldig t/m: 30 Dec 2014

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 30 Okt 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Bijeenkomst: Sterke Burgers, Veilige Wijken

UTRECHT, 20120501 -- Wat vindt u dat uw wijkagent zou moeten doen? Luistert hij naar u? Het Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtswijken (LSA) organiseert op woensdagavond 9 mei een bijeenkomst in centrum Nieuw Welgelegen over veiligheid in de wijk en de rol die bewoners daarin kunnen en willen nemen.

Actieve burgers doen er veel aan om hun wijk leuker en veiliger te maken. Van sms-alerts in de wijk, tot burger-straatcoaches en buurtinterventieteams. Maar mogen en kunnen bewoners de verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid in hun buurt? Mogen ze bijvoorbeeld de agenda van de wijkagenten bepalen? Wat wil de gemeente, wat wil het welzijn, maar bovenal: wat willen bewoners?

Deze vragen staan centraal op onze bijeenkomsten Sterke burgers, veilige wijken. Samen met u, met onderzoekers van Verwey-Jonker Instituut en met vertegenwoordigers van de Eigen Kracht Centrale gaan we diep op deze vragen in. Er zal op deze bijeenkomst in Utrecht ook aandacht zijn voor de Stichting Vreedzaam en hun project De Vreedzame Wijk. Deze stichting gaat op alle basisscholen in de aandachtswijken van Utrecht het traject de Vreedzame School invoeren. Dit is een onderwijsprogramma dat kinderen leert vreedzaam mee te doen in onze democratische samenleving.

In de pilot De Vreedzame Wijk worden de doelstellingen en de pedagogische aanpak van De Vreedzame School ingevoerd in alle organisaties die in de wijk met kinderen in de basisschoolleeftijd werken. Zo wordt het voor de kinderen duidelijk dat er overal in de wijk dezelfde regels en afspraken gelden.

Gratis, wel aanmelden
Het LSA (een vereniging van actieve bewoners uit aandachtswijken) organiseert deze themadag drie maal, op 8 mei in Den Haag, op 9 mei bij u in Utrecht en op 11 mei in Emmen.

De bijeenkomsten zijn kosteloos te bezoeken, aanmelden is wel verplicht. Stuur een mailtje naar: info@lsabewoners.nl. Vermeld in die mail uw naam en adresgegevens en noem ook de locatie waar u de bijeenkomst wilt bezoeken.

19.00 - Inloop

Welkomstwoorden, een uitleg van de dag en een introductie op de sprekers door de dagvoorzitter Henk Nijhof

19.20 - De diepte in

Dan volgen er drie plenaire delen met veel ruimte voor vragen en discussie

-Overzicht van onderzoek en theorie: ‘Bewonersparticipatie en veiligheid’ door Erik van Marissing van Verwey-Jonker

-Landelijke en lokale praktijkvoorbeelden bewonersparticipatie bij veiligheid. Met extra aandacht voor: De Vreedzame Wijk

-Presentatie en discussie: ‘Bewoners moeten leiden’ door een medewerker van de Eigen Kracht Centrale

21.20 - Terugkijken

Samenvatting van de dag

Afsluiting

Hapje, drankje en tijd om te netwerken

Datum en locatie
9 mei 2012

Van 19:00 tot 22:00

Nieuw Welgelegen

Grebbeberglaan 3-13

3527 VX Utrecht

Meer informatie over deze bijeenkomst vindt u op:

Het Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtswijken (www.lsabewoners.nl) is een onafhankelijk landelijk platform van 70 bewoners die samenwerken om hun wijken leuker en leefbaarder te maken. Het bewonersplatform wil de betrokkenheid van bewoners bij de leefbaarheid in hun wijk vergroten en de positie van bewoners als samenwerkingspartner en initiatiefnemer versterken.

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie