Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina

Verschijning en boekpresentatie: Paradijsvogels in de polder

Datum nieuwsfeit: 11-05-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: KIT Publishers
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Verschijning en boekpresentatie: Paradijsvogels in de polder

Vijftig jaar Papoea’s in Nederland

UTRECHT, 20120501 -- In 2012 is het 50 jaar geleden dat een paar honderd Papoea's naar Nederland vluchtten, vanuit Nederlands-Nieuw-Guinea. Na een succesvolle claim op het gebied door Indonesië moest Nederland haar laatste kolonie in de ‘Oost’ loslaten. Ontgoocheld bouwden de Papoea’s in Nederland een nieuw bestaan op. Hun aanwezigheid bleef voor de meeste Nederlanders vrijwel onopgemerkt. Zij zijn 50 jaar later, met vier generaties Papoea's, bijna geruisloos geïntegreerd in Nederland, zonder hun afkomst te verloochenen.

Kosmopolis Utrecht en KIT Publishers presenteren vol trots het bijzondere fotoboek 'Paradijsvogels in de Polder\'. In het boek staan Nederlandse Papoea’s in al hun diversiteit centraal. De portretten, gemaakt door fotografe Bodil Anaïs, stralen een bijzondere kracht uit en maken nieuwsgierig.

Het verhaal van de Papoea’s is als een geschiedenis, gevuld met tranen. In 'Paradijsvogels in de Polder' laten de portretten en interviews de kracht, het aanpassingsvermogen en de sterke binding van de Nederlandse Papoea’s met hun moederland zien. "Ik ben trots op mijn roots; met mijn tattoo’s laat ik dat zien", zegt Melvin Ireeuw, een van de geïnterviewden in het boek. Zijn foto is te zien op de boekomslag.

Boekpresentatie
Op 11 mei nemen de Utrechtse wethouder Cultuur Frits Lintmeijer en een Papoea-oudere het eerste exemplaar in ontvangst tijdens een officiële bijeenkomst in het stadhuis van Utrecht. Wethouder Lintmeijer zal daarna de fototentoonstelling 'Paradijsvogels in de Polder' openen. De tentoonstelling is gedurende de hele maand mei te zien in de expositieruimte van het stadhuis.
Daarna reist de expositie door naar andere steden. Meer informatie is te vinden op de website www.paradijsvogelsindepolder.nl.

Boekgegevens
'Paradijsvogels in de polder Papoea’s in Nederland
Auteurs: Nancy Jouwe, Eva Prins en Bodil Anais (fotografie)
ISBN 978 94 6022 185/
Paperback, 96 pagina’s/ €17,50
Uitgever: KIT Publishers i.s.m. Kosmopolis Utrecht

Het fotoboek 'Paradijsvogels in de Polder' is verkrijgbaar in de boekhandel en ook te bestellen via  KIT
Publishers
en www.bol.com

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie