Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Vaste elektriciteitstarieven hebben bodem bereikt

Datum nieuwsfeit: 15-05-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Vereniging de Vastelastenbond
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 30 Aug 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Vaste elektriciteitstarieven hebben bodem bereikt

‘Vaste elektriciteitstarieven goedkoper dan variabele’

EINDHOVEN, 20120515 -- Vaste elektriciteitstarieven voor een contractperiode van 5 jaar hebben hun laagste punt bereikt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vastelastenbond. Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2004 waren deze vaste tarieven nog niet zo laag. ‘Overcapaciteit van centrales, het bouwen van windparken en de invoercapaciteit vanuit het buitenland zijn de belangrijkste veroorzakers van deze lage prijzen’, stelt Dennis van Druten van de Vastelastenbond. ‘Dankzij deze 3 factoren kunnen consumenten hun tarieven goedkoper vastzetten.’

Elektriciteitsmarkt op z’n kop
Normaal betalen consumenten extra om op de langere termijn meer zekerheid te hebben.  Denk aan het afsluiten van een hypotheek: hoe langer de zekerheid, hoe hoger het tarief. De elektriciteitsmarkt laat de omgekeerde wereld zien. ‘De markt staat momenteel een beetje op z’n kop’, vervolgt Dennis van Druten. ‘Het is voor consumenten goedkoper om het tarief voor 5 jaar vast te zetten dan bij Nuon, Essent of Eneco voor een variabel tarief te kiezen dat ieder half jaar kan stijgen.’

Risico op stijgende prijzen
De elektriciteitsmarkt is uitgegroeid tot een echte kopersmarkt. Consumenten die ervoor kiezen om op dit moment hun tarieven vast te zetten, zijn verzekerd van een lage elektriciteitsprijs voor de komende jaren. Kunnen de prijzen nog verder dalen? ‘In theorie is dat mogelijk’, vervolgt Dennis van Druten zijn verhaal. ‘Het risico dat de tarieven gaan stijgen is echter veel groter. Elektriciteit heeft namelijk ook een kostprijs. Producenten zetten de centrale liever uit dan dat ze de energie met verlies moeten verkopen. Hoe raar dat ook klinkt: het gebeurt regelmatig. Producenten verminderen zo het aanbod en drijven daarmee de prijs op. Op dit moment lijkt zo’n ingreep weinig succes te hebben: de prijzen blijven bijzonder laag.’

Extra toeslag op kolen en gas omzeilen
De Kunduz coalitie is van plan om in 2013 onder andere steenkool en gas zwaarder te belasten voor de producenten. Deze extra toeslag op kolen en gas heeft als doel om mileuvriendelijke stroom te bevorderen. ‘Producenten berekenen deze toeslag door aan hun leveranciers’, benadrukt Dennis van Druten. ‘En leveranciers doen op hun beurt precies hetzelfde bij consumenten of bedrijven. Als consumenten en bedrijven hun elektriciteitstarieven op korte termijn voor 5 jaar vastzetten, omzeilen ze daarmee de toeslag.’

‘Op  onafhankelijke websites kunnen consumenten berekenen wat hun voordeel is’, besluit Dennis van Druten. ‘Niet alle websites in Nederland laten een compleet beeld zien van het aanbod. Daarom adviseert de Vastelastenbond om www.energieleveranciers.nl en www.easyswitch.nl te gebruiken. De toezichthouder beoordeelt beide vergelijkingssites jaarlijks als zeer goed.’

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie