Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Meubelontwerper en binnenhuisarchitect Dick Brouwers (1929) overleden

Datum nieuwsfeit: 15-05-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Bas van Pelt Binnenhuisarchitectuur
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Dick Brouwers (1929) overleden

DEN HAAG, 20120515 -- Dick Brouwers, meubelontwerper, binnenhuisarchitect en samen met zijn vrouw Janni van Pelt tot 2000 eigenaar van My Home – Bas van Pelt Binnenhuisarchitectuur is op 27 april 2012 in zijn woonplaats op 82-jarige leeftijd overleden.

Brouwers, opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1948-1953), voelde zich sterk verbonden met de doelstelling van de Stichting Goed Wonen. Die stichting stelde dat de mens -en niet het ding- centraal diende te staan in de veranderende wooncultuur. Tijdens deze studie die onder leiding van Cor Alons en Jan Albarda stond leerde hij medestudente Janni van Pelt kennen, met wie hij niet alleen trouwde en een gezin startte, maar ook samenwerkte.

De interieurs en meubels die Brouwers en Van Pelt ontwierpen, kenmerkten zich door hun strakke, functionalistische uitstraling, kleur- en materiaalgebruik: rood en zwart gebeitst hout in combinatie met bandstaal of kokerprofiel en brut-glas. De basis was dikwijls een cirkel, een vierkant en rechte lijnen. Het gehele bedrijfsarchief van My Home - Bas van Pelt Binnenhuisarchitectuur is opgenomen in het Rijksarchief voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag.

Van 1995 tot 2009 verzorgde Brouwers samen met zijn vrouw de rubriek 'Herkomst onbekend', later genaamd 'Anno' van het maandblad Eigen Huis & Interieur. In deze rubriek beantwoorden zij vragen van de lezers over de designwaarde van hun meubels. Daartoe dook Brouwers dikwijls dagenlang in zijn geordende archief, dat onder meer uit een persoonlijke verzameling catalogi bestond. Zijn uitgebreide kennis van meubeldesign leverde hem de bijnaam 'meubelprofessor' op.

Bas van Pelt, de openbare woonkamer van binnenhuisarchitectuur, is nog steeds gevestigd aan de Lange Houtstraat te Den Haag; deze plek te laten voortbestaan was een dierbare wens.

Dick Brouwers is 82 jaar geworden.

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie