Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

FIOD stopt opnieuw fraude met aangiften inkomstenbelasting

Datum nieuwsfeit: 15-05-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: Min. Financien
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

FIOD stopt opnieuw fraude met aangiften inkomstenbelasting

De snelle interventie service van de FIOD heeft maandag doorzoekingen gedaan in Enschede en Borne. Het gaat om een onderzoek naar fraude met aangiften inkomstenbelasting onder leiding van het Functioneel Parket. De doorzoekingen zijn een vervolg op een eerder onderzoek van de Belastingdienst en FIOD waarmee vermoedelijk een miljoenenfraude is voorkomen.

De FIOD doorzocht maandag een woning van een verdachte in Enschede en een kantoorpand in Borne. Daarbij is een contant geldbedrag van ruim '125.000,- en administratie in beslag genomen. De verdachte diende vermoedelijk onjuiste aangiften inkomstenbelasting op naam van derden in bij de Belastingdienst. Hierbij werden vermoedelijk gefingeerde kostenposten opgevoerd.

De Belastingdienst en de FIOD ontdekten door scherpe aandacht voor systeemfraude dat de aangiften onjuist waren en dat ze afkomstig waren van de verdachte. De FIOD heeft direct ingegrepen om nog meer frauduleuze aangiften inkomstenbelasting te voorkomen. Bij systeemfraude is er sprake van groepen criminelen die via een combinatie van identiteitsfraude, katvangers en oplichting op slinkse wijze gebruik proberen te maken van de uitbetalingsystematiek van Toeslagen en de Voorlopige Teruggaaf. De aanpak van systeemfraude door de Belastingdienst en FIOD maakt deel uit van het beleid van staatssecretaris Weekers voor een eenvoudiger, meer solide en fraudebestendiger belastingstelsel.

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie