Seminar over hoe de Nederlandse manager de crisis gaat overleven

Hoe gaat de Nederlandse manager de crisis overleven?

Managementseminar ‘Survival of the fittest’, op 22 mei in Congrescentrum De Staart in Apeldoorn

APELDOORN, 20120427 -- Volgens de natuurwet 'Survival of the fittest' overleeft niet de sterkste maar degene die het beste is aangepast aan zijn omgeving. Geldt deze natuurwet ook voor de Nederlandse organisaties? Of zijn natuurwetten ondergeschikt aan economische wetten?

Op het managementseminar ‘Survival of the fittest’, op 22 mei in Congrescentrum De Staart in Apeldoorn krijgen managers geen ingewikkelde theorieën aangeboden, maar inspiratie en praktische handvatten. Het doel van deze dag is dat managers met andere ogen naar hun omgeving en naar hun eigen kwaliteiten kijken, hun kansen pakken en hun verantwoordelijkheid nemen. Jan van Setten (managementcoach en topspreker op het gebied van leiderschap) en Patrick van Veen (bioloog, ondernemer en managementtrainer) gaan in op de kracht van natuurlijk leiderschap.

Ingehaald door veranderingen
Op nationaal niveau en organisatieniveau zijn we constant bezig om veranderingen te signaleren en te analyseren, constateren beide heren. “Tegelijkertijd worden we ingehaald door nieuwe veranderingen.” Veranderingen op wereldniveau beïnvloeden Europa, Nederland en onze bedrijven en organisaties. Het doen van onderzoeken naar onze omgeving is niet meer toereikend om bij te blijven in deze turbulente wereld. Daarbij ontbreekt het ons aan natuurlijke leiders die ons de richting wijzen door alle veranderingen heen. Hoe nu verder?

Veranderingen gaan dusdanig snel dat we een nieuwe dimensie moeten ontwikkelen om hier mee om te gaan: omgevingssensitiviteit. “Je zou kunnen stellen dat diegene die het beste in staat is veranderingen te herkennen een voorsprong heeft op zijn concurrenten”, aldus Van Veen. “Organisaties die zich hiervan bewust zijn en omgevingssensitiviteit kunnen ontwikkelen, die hebben de toekomst.” Van Setten: “We moeten de firewall tussen onze gedachten en ons hart weghalen en ons instinct laten spreken.” Beide heren zien natuurlijk leiderschap als één van de fundamenten van een gezonde en succesvolle economie.

Of het nou om politiek gaat, economie of sport, steeds weer blijkt dat het ons ontbreekt aan natuurlijk leiderschap. Door de jaren heen zijn wij gaan bouwen op regels, wetten, onderzoeken en analyseren we ons suf. Maar welke richting gaan we uit met al die wetenschap? Terwijl ganzen weten dat ze naar het noorden moeten vliegen, lijken onze leiders met een rugzak vol onderzoeken en cijfers, voortdurend de weg kwijt te raken. Ontbreekt het ons aan natuurlijk leiderschap?

Dieren weten precies wat ze moeten doen als ze in nood verkeren: namelijk datgene waar ze goed in zijn. Een hert gaat rennen, een leeuw gaat vechten, een mier haalt zijn collega’s erbij om het probleem om te lossen. Mensen gaan daarentegen elke dag vreemd. “Zij zijn dagelijks bezig met werkzaamheden waar niet hun talenten liggen of hebben talenten die niet passen bij het bedrijf waar ze werken”, aldus Van Settten. “In een omgeving die het maximale van uw organisatie eist om te kunnen overleven is dit absoluut niet efficiënt.”

Verwarrend eenvoudig
Is er een oplossing? “Jazeker”, zeggen Van Setten en van Veen unaniem. “Het is zelfs verwarrend eenvoudig. De mens is vanaf zijn geboorte tot aan zijn dood in staat om te leren. “Degene die zegt dat hij niet meer in staat is om te leren, kwalificeert zichzelf minder dan een aap”, aldus Van Veen. “Wanneer Nederlandse organisaties willen overleven zullen we moeten blijven leren en aanpassen en dat kunnen we. De mens is daartoe beter in staat dan welk organisme dan ook. Survival of the fittest geldt ook op het werk, met de leiders voorop.”

Voor informatie kunt u terecht op www.managementplezier.nl

Noot voor redacties