Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

De Gezonde Schoolkantine Texel

Datum nieuwsfeit: 12-06-2012
Dit is een authentiek persbericht Bron: culinair eiland
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

De Gezonde Schoolkantine Texel

Lokaal, seizoen en duurzaam eten op het Waddeneiland Texel. Dit eiland met zoveel streek en seizoensproducten wil de leerlingen in de schoolpauze laten genieten van een gezonde lunch. Locale bedrijven, locale producenten gaan aan de school de producten leveren.

TEXEL, 20120605 -- De Gezonde Schoolkantine Catering bedrijf De Pelikaan is door de commissie gezonde schoolkantine gekozen tot cateraar van OSG de Hogeberg. De Pelikaan zal de school vier keer per week met streek- en seizoensbroodjes, salades en E nummer vrije soepen bevoorraden. Vegetariërs komen ook aan hun trekken, de soep is zonder vlees maar rijkelijk gevuld met groenten of andere heerlijkheden. Er wordt tevens gewerkt aan een zo groot mogelijk aanbod voor het toenemend aantal leerlingen met voedselallergie.

Op dinsdag 12 juni zal vanaf 12.00 uur, de officiële start zijn van de Gezonde Schoolkantine.

[Gezonde Schoolkantine] Vanaf 2008 is de school bezig met het beleid van gezond eten op school. Eerst werd het gezonde aanbod alleen gerealiseerd in het gebouw Emmalaan vooruitlopend op het samenvoegen van alle schoolgebouwen.

In 2010 was het nieuwe schoolgebouw een feit. Met nieuwe klassen in een nieuwe lichte en kleurrijke omgeving. Dit is ook het begin van een nieuwe gezamenlijke gezonde schoolkantine. Dat alles “onder één dak, samen aan tafel.” De OSG startte met Slow Food: Annette van Ruitenburg en Anne Hottentot een werkgroep om ‘Gezond eten’ op school verder vorm te geven. De werkgroep bestaat verder uit leerlingen, ouderraad, docenten, schoolleiding en onderwijs ondersteunend personeel. Vanaf het moment dat de nieuwe school in gebruik genomen werd kwam er geen uitgifte punt meer voor candybars, zakjes chips of gevulde koeken. Geen cola uit de automaat. Wel al een schaal met vers fruit, en goed belegde broodjes. Nu zijn we weer een stap verder, dus echte gezonde broodjes en verse soep en salades. Gezond eten wint terrein”.

De OSG en Slow Food vindt het belangrijk dat er gezond, lokaal dus ook duurzaam gegeten wordt op school: Van Ruitenburg: “Slow Food werkt de wisselwerking tussen producent en consument. Hier in de school wordt aan de ene kant gekookt en aan de andere kant proeven de leerlingen weer diezelfde producten en geven daar feedback op. Dat versterkt elkaar. Er wordt ook zoveel mogelijk met Texels producten gewerkt. Als die voorhanden zijn, moet je die niet elders in Nederland gaan zoeken. Ook dit aspect vinden we als vereniging belangrijk, het versterkt de lokale economie.” Texelse kaas, lamsham, brood van Bakker Timmer, nog op Texel gebakken, soep van asperges of shiitake. Zo leren de leerlingen ook hun eigen streekproducten kennen.[Slow Food logo]

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie