Nederland Lokaal: agenda voor de BES-eilanden

Kandidaat Kamerlid wil brugfunctie met bijzondere gemeente

KRALINGDIJK, Bonaire, 20120809 -- De BES eilanden (Bonaire, Sint Eustasius en Saba) moeten hun lokale agenda rechtstreeks kunnen voorleggen aan de regering en parlement. De nieuwe politieke vereniging Nederland Lokaal wil met de gemeenschap van de eilanden invulling gaan geven aan het opstellen van deze agenda en deze onder democratische controle brengen. Een netwerk van eilandbewoners en politici heeft aangeboden met Nederland Lokaal over de BES-agenda in dialoog te willen gaan.

Met deze uitkomst is Ron de Haan, voor Nederland Lokaal kandidaat voor de Tweede Kamer, teruggekeerd van een bezoek aan Bonaire. De Haan verbleef in hetzelfde hotel als een vertegenwoordiger van de partij DemocratischKeerPunt, Sylvain Jonkergouw, die net als De Haan steunverklaringen verzamelde om zijn partij in het kiesdistrict (20) op 12 september aan de verkiezingen te kunnen laten deelnemen.

Dat ging nog bijna mis doordat partijleider Hero Brinkman van DKP zich in kranten misprijzend over de gang van zaken op het eiland uitsprak. De Haan mocht daarna tegenover het gezag op Bonaire en de media verklaren dat hij de beschuldigingen betreurt, en dat de organisatie op het hoofdstembureau naar zijn oordeel juist 'meer dan vlekkeloos is verlopen'.

Volgens De Haan hebben de eilanden meer zeggenschap, autonomie en financiële slagkracht nodig om een kwaliteitsslag te kunnen maken.

Noot voor redacties